130 en de psyche

Een dag slechts was de maximum snelheid verhoogd voor alle Nederlanders, maar niet op alle plekken natuurlijk, en de ANWB had al een steunpunt in de lucht. Mails, sms-jes en telefoontjes bezorgden de fietsersbond grote problemen. Immers, ‘al die automobilisten raken in de war door de nieuwe situatie en wij geven dus de juiste voorlichting’. Huh? In de war? Je mag overal 130km/u, behalve daar waar andere borden staan. Is dat nu zo ingewikkeld? Zijn we vergeten dat we tot de dagen van achtereenvolgende progressieve kabinetten gewoon zo hard mochten als de toenmalige vervoermiddelen ons konden brengen? 150km/u als je dat durfde, wie een beetje op de benzine lette deed het ietsjes rustiger aan. Sinds ons door de linkse lobby is aangepraat dat wij in ons land verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van de vervuiling in de wereld en de Polen alleen al slijten door ons autogebruik, menen we dat rijden met een slakkengang onze toekomst is. Let maar eens op Nederlanders in het buitenland. Ofwel rijden ze met 110km/u op de linkerbaan van de Duitse snelwegen, of ze blazen het dak er daar af om te zien waar hun Nissan Micra of Daewoo Espero nog toe in staat is. Ik heb zelf de afgelopen dagen weer eens flink veel gereden. Honderden kilometers per dag. De borden langs de weg waren duidelijk. 130, 120, 100. Geen enkel probleem, simpel opvolgbaar. Lastiger werd het toen binnen een kilometer afstand de borden 120, 90, 100, 130 te zien waren. Beetje slimme dienstklopper gaat daar staan controleren. Maar verder? Geen enkele behoefte gevoeld om de ANWB te raadplegen. Geen psychische nood gevoeld ook. Wel een gevoel van vrijheid. Niet meer geknecht door schuldgevoel, mij en de rest van rijdend Nederland opgelegd door mensen als Sap die zelf geen rijbewijs bezitten en zelf kennelijk nooit de behoefte of de werkdruk om op een dag drie of vier adressen te bezoeken. Zij doet dat met de trein zegt ze desgevraagd. Kennelijk zijn dat andere treinen dan die bestemd zijn voor gewone mensen. Want even vertraging en je kunt een paar afspraken wel vergeten. Net als wanneer je in de file staat. Op plekken die nog niet zijn aangepast of juist aangepast worden aan de groei van het moderne verkeer. Maar op veel plekken kan je nu aardig doorrijden. Gelukkig wel. En mij hoef je niet uit te leggen dat 130km/u wellicht veuls te hard is. Maar dat is 80km/u ook hoor. Nee? Moet je eens met die snelheid rijdend uit proberen te stappen……..

Lees ook:Tolvrij door de Westerscheldetunnel en meer…
Lees ook:Schone parkeerplaatsen lijken veiliger…
Lees ook:Stierenbal
Lees ook:Fiat in Parijs – stijlvol en chique
Lees ook:Werk aan de tunnel….

2 reacties op “130 en de psyche

  1. René

    IK heb er ook geen moeite mee. Het vreemde dat waar tot vorige week 130 mocht worden gereden het nu ineens 120 is. Mij maakte het niet uit, want ik rijd altijd als dat kan 119 dan is mijn auto het zuinigst. Ik vul de staatskas al genoeg en die 11 km maken echt het verschil niet

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Rene – Dat is voor mij ook zo, als ik echt zuinig wil rijden, moet ik ergens rond de 112km/u blijven toeren. Dus 130 is leuk voor de jongens in de suv’s of de frustro’s in hun Aygo’s of Priussen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.