Porsche brengt historische 908/03 naar Zandvoort

Tijdens de Historic Grand Prix op Circuit Zandvoort (op 1, 2 en 3 september a.s.) is een van de bijzondere Porsches die in actie komen, de 908/03. Wat deze ultralichtgewicht zo speciaal maakt, is dat hij specifiek voor bochtige circuits werd ontworpen. En met succes. De 908/03, waarvan er 13 werden gebouwd, is de snelste auto ooit in de roemruchte Targa Florio. Precies de auto waarmee dat record werd gevestigd, komt naar Zandvoort. Hij wordt er bestuurd door de Nederlander die in 1973 de laatste editie van de Targa Florio won: Gijs van Lennep.
Porsche ontwierp de 908/03 voor twee specifieke races van het World Sportscar Championship van 1970 en 1971: de Targa Florio en de Nürburgring (Nordschleife). Dat kwam vooral door de toen al zeer succesvolle 917. Deze gestroomlijnde bolide met een 600 pk sterke twaalfcilinder was razendsnel op circuits met veel (lange) rechte stukken, maar door een gebrek aan downforce nauwelijks in de hand te houden op bochtige circuits.

Om het wereldkampioenschap in 1970 te prolongeren, zette Porsche in op de 917 én de 908/3. De 908 werd ontwikkeld door een team onder leiding van Manfred Bantle. Zijn speciaal voor heuvelklimwedstrijden ontworpen 909 uit 1968 fungeerde als basis. Het geheim van de 908/03 was het achter de transmissie geplaatste differentieel, waardoor de motor en de rijder naar voren moesten opschuiven. Dat zorgde echter wel voor een perfecte gewichtsverdeling: 45% vóór en 55% achter. Niet dat er veel gewicht te verdelen was: de 908/03 woog slechts 545 kg. Dat kwam door titanium in plaats van aluminium te gebruiken, zo dun mogelijke materialen toe te passen en zelfs door achterlichten te lijmen in plaats van er (relatief) zware schroeven voor te gebruiken.

De 908 had een krachtige en betrouwbare luchtgekoelde ‘flat eight’ met een inhoud van drie liter. Ook deze motor was opvallend licht: 180 kg. De laatste versie was goed voor 370 pk. Porsche experimenteerde met waterkoeling voor de cilinderkoppen en vier kleppen per cilinder, maar het bleek te vroeg om deze technologieën in te zetten tijdens races. Wel maakte de 908/03 gebruik van (lichte!) radiaal doorboorde remschijven – destijds een noviteit.

Het doel van de 908 was om snel en wendbaar te zijn op bochtige circuits. Om er zeker van te zijn dat dit daadwerkelijk zo was, stuurde Porsche zowel vijf 908/03-modellen als een 917 Kurzheck naar de Targa Florio van 1970. Tijdens de trainingen op het stratencircuit bleek dat de 908/03 aan de verwachtingen voldeed. De 917 daarentegen was op dat circuit zo lomp als een olifant. De rijders van Porsche waren er uit: ze zouden racen met de 908. In die race was er een heldenrol voor de onlangs overleden 908/03-rijder Leo Kinnunen. Hij zette een snelste ronde van 33 minuten en 36 seconden neer. Hij versloeg daarmee niet alleen veel sterkere auto’s, maar was hiermee ook goed voor de allersnelste ronde ooit op het roemruchte stratencircuit. Ook bij de 1.000 km van de Nürburgring van 1970 bleek de 908/03 veel sneller dan de 917. Porsche behaalde er een dubbele overwinning en deed wat de bedoeling was: het wereldkampioenschap prolongeren.

Hoewel er in totaal maar 13 908/03’s zijn gebouwd, bleek de racer goed voor een lange en succesvolle carrière. In 1973 behaalde een privé ingeschreven 908/03 bijvoorbeeld de overwinning bij de 9 uur van Kyalami. De ontwikkeling van de auto ging ook door. In 1971 kreeg hij een rolbeugel, bredere banden en haaievinnen achter. In 1975 was er de eerste 908 met turbomotor en in 1979 volgde zelfs een model met twee turbo’s. In 1983 kwam er voor het laatst een 908/03 aan de start in een officiële race.

De 908/03 die Porsche naar de Historische Grand Prix haalt, is misschien wel de meest illustere: de auto met chassisnummer 009, de houder van het ronderecord bij de Targa Florio. Deze auto wordt in de duinen van Zandvoort bestuurd door Gijs van Lennep. Onze landgenoot heeft ook een bijzondere band met de Targa Florio: hij won (met een Porsche 911 RSR) de allerlaatste editie van de straatrace in Sicilië.
Dit zijn de andere bijzondere Porsches die aankomend weekend in actie komen tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort.
De 917 met chassisnummer 015/035. Deze auto won in 1971 de langeafstandsrace in Spa en was in dat seizoen goed voor diverse andere podiumposities. Vanaf 1972 werd de bolide met 630 pk ingezet als racetaxi waarmee gasten van Porsche de pure racesnelheid en –sensaties van de racer in Gulf-kleuren konden ervaren.
De 936/77: de zusterauto van de 936 die in 1977 de 24-uurs van Le Mans won. In een zinderend en dramatisch duel met Mirage Renault haalden de fabrieksrijders Jacky Ickx, Hurley Hailwood en Jürgen Barth met een 936 toen de vierde overall overwinning voor Porsche op Le Mans.
De RS Spyder uit 2006 waarmee Porsche drie jaar achtereen alle vier de wereldkampioenschappen (rijder, team, chassis en motor) in de American Le Mans Series won. Het gehuil van de 3,4-liter V8 met 480 pk van deze LMP2-bolide alleen al is een reden om de Historic Grand Prix Zandvoort te bezoeken.

Lees ook:Porsche dominant op Zandvoort
Lees ook:Porsche sterk aanwezig bij historische GP Zandvoort…
Lees ook:Porsche classics op circuit Zandvoort
Lees ook:BMW historie op Zandvoort!
Lees ook:Porsche historie weer op circuitpark Zandvoort te zien…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.