Porsche historie weer op circuitpark Zandvoort te zien…

Net als in voorgaande jaren is Porsche ook ditmaal prominent aanwezig tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, die plaatsvindt van 2 tot en met 4 september a.s. Speciaal voor de Historic Grand Prix Zandvoort, binnen slechts enkele jaren uitgegroeid tot een van de populairste oldtimer-evenementen in Europa, komen er enkele zeer spectaculaire auto’s uit de fabriekscollectie van Porsche naar ons land. Zo zijn onder meer de legendarische race Porsches 917, 956 en 935 vertegenwoordigd. Tot de rijders die met de Porsches in actie komen, behoren de beide Nederlandse Le Mans-winnaars Gijs van Lennep en Jan Lammers in actie, alsmede de vermaarde ontwerper Harm Lagaaij, die aan de basis stond van vele Porsche modellen.

Bij slechts weinig merken is de autosport zo diep in het DNA geworteld als bij Porsche. Zo behaalde het merk eerder dit jaar al de 18e algehele overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans – meer dan welk ander merk ook – en kan Porsche bogen op ruim 30.000 racezeges wereldwijd. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Porsche zijn racehistorie koestert en de successen van weleer tijdens prominente klassiekerevenementen als de Historic Grand Prix Zandvoort in herinnering roept. Ook in de afgelopen jaren al konden de tienduizenden bezoekers op Circuit Park Zandvoort genieten van fraaie historische Porsches, maar met de voor dit jaar aangekondigde auto’s wordt de lat weer een stukje hoger gelegd.

Zo komt de legendarische Porsche 917, een van de meest iconische raceauto’s aller tijden, maar liefst in twee varianten naar Zandvoort. Allereerst de Porsche 917 ‘Kurzheck’ uit 1970, uitgevoerd in de fraaie kleuren van Gulf, die beroemd werden door de film ‘Le Mans’ van Steve McQueen. De Porsche 917 was de auto waarmee Porsche in 1970 de eerste overwinning in Le Mans behaalde en ook Gijs van Lennep scoorde een jaar later zijn eerste zege in Le Mans met dit type. De auto’s in Gulf-kleuren werden ingezet door het JW Automotive-team van John Wilment en John Wyer, dat vaak een serieuze concurrent voor het fabrieksteam en de aan de fabriek gelieerde renstal Porsche Salzburg was.

De andere 917-variant is de Porsche 917/30, een open sportwagen in de kleuren van Sunoco, die in 1973 dominant was in de Noord-Amerikaanse CanAm-serie. Aan het eind van het seizoen had kampioen Mark Donohue, uitkomend voor het team van Roger Penske, met zes opeenvolgende zeges uit acht wedstrijden ruim twee keer zoveel punten behaald als George Follmer, die als tweede in het kampioenschap eindigde. Zoals de 917 het symbool is voor de lange-afstandsracerij in de vroege jaren zeventig is de 956 het boegbeeld van het Groep C-tijdperk in de jaren tachtig. In het debuutseizoen 1982 bezette de 956 tijdens de 24 Uur van Le Mans gelijk de eerste drie plaatsen in de uitslag. Vervolgens volgden voor de 956 en de afgeleide 962 nog eens vijf overwinningen op rij in Le Mans, plus in 1994 nog eens een zege met de Dauer-Porsche 962. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort komt een Porsche 956 in de beroemde Rothmans-kleuren uit 1983 naar ons land.

Porsche brengt ook de 935/78 naar Zandvoort, al zal deze auto, in tegenstelling tot de hiervoor genoemde 917’s en 956, niet op de baan in actie komen. Hij is er echter niet minder spectaculair om. De 935/78, bijgenaamd ‘Moby Dick’, is waarschijnlijk een van de meest extreme varianten die ooit van de 911 voor wedstrijddoeleinden gebouwd werden. Technicus Norbert Singer benutte alle vrijheden die het technisch reglement van de toenmalige Groep 5 bood tot in de kleinste details, vooral op het gebied van aerodynamica. De 3,2-liter zescilinder turbomotor was goed voor een vermogen van rond de 845 pk.

Van recenter datum is de Porsche 911 GT1, die tussen 1996 en 1998 uitkwam in de BPR-serie, het FIA GT-kampioenschap en de 24 Uur van Le Mans. In 1998 behaalde Porsche met de 911 GT1 de zege in Le Mans. Op Zandvoort zal een versie uit 1998 in de kleuren van het Duitse biermerk Jever te zien zijn, waarmee het Duitse team Zakspeed in 1998 deelnam aan het FIA GT-kampioenschap.

Naast de genoemde auto’s uit de collectie van de fabriek in Stuttgart zijn ook de Nederlandse Porsche Centra aanwezig op het circa 1.500 vierkante meter grote Porsche Classic Dorp in de paddock van Circuit Park Zandvoort. Volgens het in de afgelopen jaren beproefde pitbox-concept hebben de Nederlandse Porsche Centra elk een eigen box. Daarnaast zal, hoewel niet historisch, ook de actuele 919 Hybrid te bewonderen zijn, de auto waarmee Porsche al twee jaar op rij de 24 Uur van Le Mans gewonnen heeft. Handtekeningsessies met coureurs Jan Lammers, Gijs van Lennep en Harm Lagaaij behoren uiteraard tot het programma, terwijl er naast de hoofdtribune evenals in afgelopen jaren weer een aparte parkeerplaats voor Porsche rijders is ingericht.

Lees ook:Porsche dominant op Zandvoort
Lees ook:Porsche eert Gijs van Lennep….
Lees ook:Succesvol Porsche-weekend op Zandvoort…
Lees ook:Porsche sterk aanwezig bij historische GP Zandvoort…
Lees ook:Porsche brengt historische 908/03 naar Zandvoort

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.