Mercedes showt AMG Project ONE – hybride-raceauto voor op de weg…

AMG Project One 29206687Tijdens de IAA Frankfurt beleeft de Mercedes-AMG Project ONE zijn wereldprimeur. De showcar, een tweezits supersportwagen, brengt als eerste de modernste en efficiëntste Formule 1 Hybrid-technologie nagenoeg ongewijzigd van het circuit naar de weg en is het hoogtepunt van het vijftigjarig jubileum van AMG. De performance-hybrid levert volgens verwachting meer dan 1000 pk en de topsnelheid ligt boven de 350 km/h. Daarbij combineert de showcar overweldigende circuitprestaties en Formule 1 Hybrid-technologie voor dagelijks gebruik met een voorbeeldige efficiëntie, wat uniek is. Verantwoordelijk voor de realisatie van de Project ONE is Mercedes-AMG. De uitvoering van de omvangrijke ontwikkeling vindt plaats in nauwe samenwerking met de Formule 1-specialisten van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth en Mercedes-AMG Petronas Motorsport in Brackley. Samen met de vierdeurs AMG GT Concept biedt de Mercedes-AMG Project ONE opnieuw een kijkje in de toekomstige performance-hybrid-aandrijvingsstrategie bij het sportwagenmerk van Mercedes-Benz.

AMG - Project ONE - 4De conceptcar biedt al vele concrete verwijzingen naar het komende seriemodel. De high-performance plug-in hybrid-aandrijving van de Mercedes-AMG Project ONE stamt rechtstreeks uit de Formule 1 en werd in nauwe samenwerking met de autosportspecialisten van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth gerealiseerd. De aandrijving bestaat uit een verregaand geïntegreerde en intelligent gekoppelde unit bestaande uit een hybride-turbomotor en vier elektromotoren: één is er ingebouwd in de turbocompressor, één bevindt zich direct bij de verbrandingsmotor en is verbonden met de krukas en twee motoren drijven de voorwielen aan.

AMG Project ONE - 3De 1,6-liter V6-hybride-benzinemotor met directe inspuiting en elektrisch ondersteunde single-turbocompressie stamt rechtstreeks uit de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. De vier bovenliggende nokkenassen worden aangedreven door recht vertande tandwielen. Om een hoog toerental te realiseren zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische. De centraal voor de achteras ingebouwde krachtbron bereikt daardoor moeiteloos een toerental van 11.000 t/min, wat voor een wegvoertuig op dit moment uniek is. Met het oog op een langere levensduur en het gebruik van normaal aan de pomp verkrijgbare super plus-benzine in plaats van racebrandstof blijft het toerental echter bewust onder de limiet die in de Formule 1 geldt.
De elektromotoren aan de vooras bereiken eveneens opzienbarende toerentallen tot wel 50.000 t/min (huidige stand van de techniek: 20.000 t/min).
De hoogtoerige motor levert nog meer vermogen dankzij een high-tech turbocompressor. De turbines in de uitlaat en in de compressor zijn van elkaar gescheiden met een optimale positie ten opzichte van de uitlaat- en inlaatkant van de V6-motor en verbonden door een as. Op deze as is een circa 90 kW sterke elektromotor bevestigd, die afhankelijk van de situatie de turbine in de compressor met 100.000 t/min elektrisch aandrijft, bijvoorbeeld bij het wegrijden of bij een lastwissel. De aanduiding voor deze eenheid in de Formule 1 luidt MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

AMG Project ONE - 2Het grootste voordeel: het turbogat – dus de vertraagde respons op commando’s via het gaspedaal als gevolg van de traagheid van de grote compressor – verdwijnt volledig. De responstijd wordt aanzienlijk verminderd en is nog korter dan bij een V8-zuigmotor. De elektrische turbocompressor heeft nog een voordeel: hij gebruikt een deel van de overtollige energie uit de uitlaatgasstroom om als generator elektrische energie op te wekken en deze hetzij via terugwinning op te slaan in de hoogvoltage lithium-ion-accu, hetzij als extra aandrijving naar een extra elektromotor te geleiden. Deze levert 120 kW, is direct tegen de verbrandingsmotor geplaatst en via een tandwiel met rechte vertanding met de krukas verbonden (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – ook een technologie die in de Formule 1 voor efficiëntie en performance van het hoogste niveau zorgt.

Daar komen nog eens twee 120 kW-elektromotoren aan de vooras bij. Deze zijn met een reductiebak verbonden met de voorwielen. De uitsluitend elektrisch aangedreven vooras maakt het afzonderlijk accelereren en afremmen van elk wiel en daarmee een individuele verdeling van het koppel mogelijk, wat bijzonder veel rijdynamiek oplevert (Torque Vectoring). Bovendien kan dankzij de asmotoren ook de remenergie optimaal voor terugwinning worden gebruikt, naar verwachting tot 80 procent onder normale rijomstandigheden. De energie wordt opgeslagen in de accu en staat ter beschikking voor een grotere elektrische actieradius. Elke elektromotor wordt geregeld via eigen elektronica, die vlakbij de elektromotoren in de voertuigbodem is ondergebracht.

De krachtoverbrenging op de achterwielen vindt plaats door middel van een voor de Mercedes-AMG Project ONE volledig nieuw ontwikkelde achttraps transmissie. Deze werkt hydraulisch, er kan worden gekozen uit handmatig schakelen via de stuurschakelpaddles of geautomatiseerd schakelen.
De basis voor de uitmuntende rijeigenschappen van de Mercedes-AMG Project ONE wordt gevormd door het lichte en stevige carbon-monocoque, waarvan de technologie eveneens uit de Formule 1 afkomstig is. Datzelfde geldt voor de integratie van motor en transmissie: beide vervullen dragende functies en nemen de achterwielophanging volledig over.

De grote zwarte voorskirt, waarvan de diverse luchtinlaten zich over de volledige breedte van de auto uitstrekken, bepaalt het vooraanzicht. In het trapeziumvormige middenstuk is een groot wit AMG-logo opgenomen. Daarboven bevindt zich de Mercedes ster op de carrosserie. De voor AMG kenmerkende A-wing onder het middengedeelte vormt een zilverkleurig accent en gaat naadloos over in de spatschermen.
Links en rechts domineren grote luchtinlaten, omlijst door u-vormige flaps en onderverdeeld door elk twee zwarte dwarsvinnen. Vlakke led-koplampen passen naadloos in de contour van de carrosserie.

Het aan de boven- en onderzijde afgevlakte stuurwiel met geïntegreerde airbag biedt net zozeer autosportfunctionaliteit als de beide geïntegreerde controllers, waarmee bijvoorbeeld de rijprogramma’s en de onderstelinstellingen, maar ook de led-schakelaanduiding aan de bovenkant van het stuurwiel kunnen worden geregeld.

De Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen diende ook als inspiratiebron bij de keuze van de kleuren en materialen voor het interieur. De sculptuur-racestoelen zijn uitgevoerd in zwarte antislip-microvezelbekleding en roepen daardoor een onmiskenbare associatie met de racerij op. De vlakken worden onderbroken door magmagrijs nappaleder en inzetstukken van een sporttextielmesh dat de luchtcirculatie van de stoelen optimaal ondersteunt. Gele contrastsiernaden ronden het geheel af.

Conclusie: de Mercedes-AMG Project ONE wordt niet alleen een ultieme rijmachine die actuele Formule 1 Hybrid-technologie direct op de weg brengt en circuitprestaties met probleemloos dagelijks gebruik combineert. Hij dient ook voor het opdoen van ervaring op het gebied van performancegeoriënteerde plug-in hybrid-aandrijvingstechniek, doorontwikkelde onderstel-setups en een omvangrijke voertuigelektronica, waarvan toekomstige standaard AMG-modellen zullen profiteren. Het Project ONE-team werkt er hard aan, deze visie succesvol op de weg te brengen.

Lees ook:Speciale Mercedes AMG PETRONAS
Lees ook:Nieuwe Formule 1 wagen Mercedes onthuld…
Lees ook:Hebbedingen bij Mercedes-Benz
Lees ook:Safetycar Formule 1 op de AutoRAI
Lees ook:Weer Nederlander in de DTM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.