Audi’s A8 – het voorbeeld is herboren…

A8 17 dynamic 500_a178302-largeDe compleet nieuwe Audi A8 beleefde op 11 juli j.l. zijn wereldpremière tijdens de Audi Summit in Barcelona. De vierde generatie van het vlaggenschip vormt opnieuw de benchmark binnen zijn klasse. Audi maakt zijn motto Voorsprong door Techniek weer helemaal waar met een geheel nieuw familiegezicht, innovatieve touchscreenbediening en het consequent doorvoeren van elektrificatie in de aandrijflijn. De Audi A8 is ook de eerste productieauto ter wereld die vergaand is voorbereid op autonoom rijden. Vanaf volgend jaar neemt Audi innovatieve functies als parking pilot, garage pilot en traffic jam pilot in productie.
De nieuwe A8 is de allereerste productieauto die vergaand is voorbereid op autonoom rijden. De Audi AI traffic jam pilot neemt functies van de bestuurder over bij fileverkeer tot 60 km/u op provinciale wegen en snelwegen waarvan de rijbanen door vangrails zijn gescheiden. Het systeem is te activeren met een AI knop op het middenconsole. De traffic jam pilot start, accelereert, stuurt en remt zelf. De bestuurder hoeft daarbij niet meer continu op het verkeer te letten en kan de handen van het stuur nemen (afhankelijk van de regelgeving in het land) en andere dingen gaan doen. Als het systeem zijn limieten heeft bereikt, krijgt de bestuurder een seintje om zelf de besturing weer over te nemen.

A8 2017 500_a178305-largeDe traffic jam pilot is technisch gezien revolutionair te noemen. Tijdens het autonoom rijden controleert de zogeheten zFAS besturingseenheid permanent de gegevens die het via intelligente sensoren binnen krijgt. Naast de radarsensoren, een camera en ultrasone sensoren gebruikt Audi als eerste fabrikant ter wereld ook een laserscanner. De introductie van de Audi AI traffic jam pilot houdt in dat het wettelijke kader in elke individuele markt in kaart gebracht dient te worden, evenals de landspecifieke definitie van het toepassen en testen van het systeem. De hoge kwaliteitsstandaarden van Audi komen tevens tot hun recht op het gebied van vergaand geautomatiseerd rijden. Aanvullend dient wereldwijd een reeks goedkeuringsprocedures en de bijbehorende tijdsplanning in acht te worden genomen. Audi volgt daarom een stapsgewijze werkwijze bij de introductie van de traffic jam pilot in productiemodellen.

A8 17 - rear 500_a178301-largeDe Audi AI remote parking pilot en Audi AI remote garage pilot sturen de A8 zelfstandig in of uit een parkeerplek of garage terwijl de bestuurder niet in de auto hoeft plaats te nemen. De bestuurder start de manoeuvre via zijn smartphone die van de nieuwe myAudi app is voorzien. Op het toestel is live een 360 graden beeld te zien.

Een tweede innovatie is de Audi AI active suspension. Het onderstel past zich aan de rijomstandigheden en wensen van de bestuurder aan, waarbij een volledig actief, elektromechanisch ophangingssysteem elk wiel afzonderlijk bedient. Samen met de luchtvering zorgt het innovatieve onderstelconcept voor een compleet nieuwe rijervaring bij zowel comfortabele als uitermate sportieve ritten. Zelfs bij een sportieve rijstijl zijn het comfort en de wegligging van zeer hoog niveau. Ook zorgt de Audi AI active suspension ervoor dat zijdelingse krachten in bochten worden gecompenseerd, net als bij krachten die vrijkomen bij het accelereren en afremmen.

A8 17 rear right 500_a178295-largeDe nieuwe Audi A8 wordt in eerste instantie geleverd met twee V6 turbomotoren: een 3.0 TDI en een 3.0 TFSI. De diesel levert 210 kW/286 pk en de benzineversie 250 kW/340 pk. Twee achtcilinders – een 4.0 TDI met 320 kW/435 pk en een 4.0 TFSI met 338 kW/460 pk – komen binnen afzienbare tijd ook op de markt. Net als de exclusieve top motorisering, een W12 met 6,0 liter inhoud.
De vijf motoren werken samen met een slimme startgenerator (BAS) die het hart vormt van het 48-volt elektrische systeem. Bij deze mild hybrid technologie wordt de brandstofmotor uitgeschakeld op het moment dat de bestuurder zijn gas loslaat. De motor blijft uit totdat de bestuurder het gaspedaal weer intrapt. De startdynamo is direct verbonden aan de brandstofmotor en kan deze ongemerkt weer activeren. Het systeem heeft ook een geavanceerde start-/stopfunctie. Gezamenlijk leveren deze maatregelen een brandstofbesparing op die kan oplopen tot 0,7 liter per honderd kilometer.
De Audi A8 L e-tron quattro met zijn krachtige plug-in hybride motor volgt op een later tijdstip. Zijn 3.0 TFSI en krachtige elektromotor leveren een gezamenlijk vermogen van 330 kW/449 pk en 700 Nm koppel. De lithium-ion batterij levert voldoende energie voor zo’n vijftig emissievrije kilometers. De batterij is op te laden met Audi Wireless Charging, dat werkt middels inductie.

A8 2017 frontal redDe Audi A8 is ontwikkeld met een nieuwe ontwerptaal in het achterhoofd die uiteindelijk wordt doorgevoerd in alle toekomstige Audi-modellen. Het exterieur ademt luxe, klasse én innovatie. De neus met de brede, opstaande Singleframe grille en de vloeiende lijnen van de carrosserie accentueren zijn sportiviteit, elegantie en verfijning. De luxueuze sedan is een krachtige verschijning, ongeacht of het gaat om de 5,17 meter lange standaardversie of de A8 L met een dertien centimeter langere wielbasis. De nieuwe Audi A8 staat al sinds de eerste generatie consequent hoog aangeschreven op het gebied van sportiviteit, zijn ultra-lichtgewicht bouwwijze en de fameuze quattro vierwielaandrijving. Met de nieuwe A8 gaat Audi opnieuw een stap verder. Zijn exclusieve lijnenspel is zowel overdag als ’s nachts ‘typisch Audi’, dankzij de markante HD Matrix LED verlichting met Audi laser techniek en de LED lichtstrip in combinatie met OLED technologie voor de achterlichten.

A8 17 500_a178306-largeAudi heeft de uitrusting van de nieuwe A8 verder uitgebreid en ook de materialen die worden gebruikt naar een nog hoger niveau getild; of het nu gaat om subtiele details als de perforatie in het hoogwaardige leder of de ventilatieopeningen die nu elektrisch zijn te openen of te sluiten.
Misschien wel de meest begeerlijke plek om in de Audi A8 te zitten, bevindt zich rechts achterin: de optionele relaxstoel in de A8 L is op vier verschillende manieren te verstellen en is voorzien van een voetsteun. De passagier die op deze plek zit kan zijn voeten verwarmen en laten masseren door ze op de achterkant van de rechter voorstoel te zetten. Daarnaast hebben de achterpassagiers een groot aantal functies tot hun beschikking, zoals sfeerverlichting, HD Matrix leeslampjes en stoelmassage. Elke achterpassagier kan via een eigen besturingssysteem bellen. De bediening van de achterstoelen geschiedt via een OLED display in de middelste armsteun, ter grootte van een smartphone.

Met de nieuwe A8 is een ‘intelligent gesprek’ te voeren. De bestuurder kan een reeks functies in de auto activeren met een nieuwe, natuurlijker manier van spraakbesturing. Informatie over het reisdoel of nieuws is ofwel beschikbaar in de auto of kan met LTE-snelheid uit de cloud worden verkregen. Het intelligente Audi connect bevat ook verkeersbordherkenning en geeft de bestuurder informatie over gevaarlijke wegsituaties.

De nieuwe Audi A8 en A8 L worden geproduceerd in de Audi-fabriek in het Duitse Neckarsulm. Ze zijn vanaf komende maand september te bestellen en staan vanaf medio december dit jaar bij de Nederlandse Audi-dealers. Prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Lees ook:Volvo onthult interface autonoom rijden
Lees ook:Audi’s A8 even te zien voor Spidermanfilm…
Lees ook:Schumacher verfijnt veiligheid Mercedes C-Klasse
Lees ook:Audi brengt zelfrijdende RS7 in beeld…
Lees ook:Hoe ziet jouw droomgarage eruit?

2 reacties op “Audi’s A8 – het voorbeeld is herboren…

  1. John de Groot

    Artikel gesponsord door Audi?

    De benchmark was al gezet door de nieuwe 7-serie, of zien jullie als nog een klasse hoger?

    Apparatuur bedienen zonder aanraken gaat een stal verder dan een touchscreen en bovendien kun je ook spraakherkenning gebruiken.

    Autonoom rijden kan deels ook al, dus wat is nu de echte innovatie?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Lichtmetalen constructie? Lijkt me echt een Audi-claim die terecht is. Op basis daarvan kon het merk met de ringen aardig de concurrentie met alles wat uit Munchen of Stuttgart kwam aan. Zo was het dus bedoeld…

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.