Dealer
Er kwamen n.a.v. een eerdere publicatie over beschikbaarheid van testauto’s flink wat aanbiedingen van Skoda-dealers die wel het nut inzagen van een stukje extra publiciteit. Omdat ik bij toeval in de regio moest zijn, sprak ik af met Korterink, een van de grotere Skodadealers in ons land, met vestigingen in Zwolle, Rouveen en Meppel. Daar zette men mij een erg aardig uitgevoerde Citigo voor, in een felrode kleur, met een mooie uitmonstering en de ‘kleine’ motor. Dat is een 60pk sterke driepitter met 1000cc inhoud. Alles volgens het concept van de VW Up! die bij deze drieling (Up!, Citigo, Seat Mii) als uitgangspunt fungeert. De compacte wagens worden alle drie gebouwd bij Volkswagen in Bratislava, maar ze krijgen wel een eigen gezicht mee. Bij Skoda houdt dat in dat je de nieuwe karakteristieke grille te zien krijgt met het nu los op de motorklep aangebrachte logo. Persoonlijk vond ik de vorige oplossing fraaier, maar het zal wel modern zijn. Binnen in de Citigo is alles bekend, het te bedienen spul zit ook echt op de plekken waar je het intuïtief verwacht. In de driedeurs uitvoering die ik mocht testen zaten in hoogte verstelbare stoelen, ook de rugleuning was met een simpele handgreep instelbaar. Het dashboard is redelijk simpel, van een wat harde plasticsoort, maar dat wijkt niet zo veel af van wat in deze klasse gebruikelijk is.
Motor
Als de motor wordt gestart moet je wel drie keer luisteren wil je hem horen draaien. Ongekend voor zo’n compacte auto. En als je niet goed oplet, slaat die motor trouwens ook weer af, hij kent een zgn. start/stop systeem, wat extra brandstof moet sparen. Schakelen doe je in de Citigo alsof je in een auto uit een klasse of twee hoger zit. De verzetten laten zich lekker inleggen, mis schakelen is voor mensen zonder enige ervaring weggelegd. Piepend van de plek weg rijden waar je stond is vrijwel ondenkbaar, de Citigo is er net even te keurig voor en in deze Greentech-uitvoering ook wat te geknepen. Je komt prima mee in het verkeer hoor, geen misverstand daarover, maar verwacht geen turbo-injectie of zo, het werkt prima, maar echt snel…? Nee! Maar een heel belangrijk aspect van de auto is wel het vrijwel mankeren van motorgeluid. Wij troffen het daarbij niet met het herfstweer op sommige stukken van de testweg, de regen viel soms met bakken uit de hemel en ook de wind liet zich voelen, maar de Citigo verwerkte dat allemaal prima, Al waren wind en regen op de voorruit van groter invloed op de oren dan het geluid uit het korte vooronder. Die regen werd door de dubbele ruitenwisser (ze slaan naast elkaar heen en weer, een opvallende constructie..) meer dan adequaat weggeveegd. De versie die wij bereden zat lekker in de luxe, airco, multifunctioneel audiosysteem en een computer die precies het verbruik bijhield, het zat er allemaal op. Dat laatste speeltje vertelde dat bij 110km/u een verbruik van 3,2l/100km mogelijk bleek, maar als je een tandje terugschakelde om het tempo op te voeren stond er wel 8l/100km op het apparaat. Wie zuinig wil rijden moet zich inhouden, maar dat is niet afwijkend van andere kleine en milieuvriendelijke auto’s.
Zitten
Zitten doe je uitstekend in de Citigo, ik met mijn 1.85mtr lengte vond een uitgekiende zitpositie, maar dan kan er achter je niemand meer mee. Moeten er volwassenen op de achterbank zullen de voorste inzittenden concessies moeten doen. Niet vreemd want de auto is zeer compact van afmetingen. De voorste inzittenden hebben lekker de ruimte, zitten niet tegen elkaars schouders tijden het rijden en hebben een prima rondzicht. Achterin de driedeurs versie is het allemaal wat minder comfortabel. Prima voor een klein gezin. De bagageruimte is compact, relatief diep, maar kent zijn beperkingen. Boodschappen doen gaat uitstekend, maar een ritje Ikea voor wat Billykasten kon wel eens een uitdaging zijn.
Vering
Wie echt wil weten of een auto goed veert en of de dempers zorgen voor een zeker comfort moet vooral de Oude Rijksweg tussen Rouveen en Staphorst eens nemen als testbaan. Kinderhoofdjes uit de tijd van Napoleon, spoorvorming, hobbels, het is allemaal aanwezig en het gaf me ooit een vrij negatief beeld van andere geteste kleine wagens. De Citigo laat zien dat het ook anders kan. Hij gleed niet als een Citroen DS over de verschrikkelijke keitjes heen, maar van extreme trillingen was geen sprake, de spiegels waren nog steeds goed te gebruiken en de auto deed geen enkele stap opzij. Een hoog rapportcijfer op dit onderdeel is het gevolg. Skoda maakt een heel bijzondere kleine auto als het gaat om dat comfort.
Prijs en conclusie
Komen we tot de prijs. Een basisversie van de Citigo komt ergens uit op 8 mille, wil je ook maar iets meer luxe en uitrusting ben je al gauw voor een mille of anderhalf meer bij de dealer te gast. De versie waar wij mee reden was ruim elf duizend euro en dan heb je nog steeds drie deuren en die ‘kleine’ motor. Die overigens nergens het gevoel gaf te kort te komen hoor, maar toch. In de folder en prijslijst, maar ook de showroom van de dealer in Rouveen bleek dat er nu al zoveel pakketten bestaan dat je het overzicht al snel kwijt bent. Maar laten we stellen dat je voor een mille of tien in een erg aardige nieuwe auto rijdt, die vooralsnog geen Motorrijtuigenbelasting kent, zuinig omspringt met brandstof en lekker comfortabel rijdt.
Een auto die je het gevoel geeft met een wat groter model onderweg te zijn dan je daadwerkelijk bent. De Skoda zit top in elkaar, nergens een kraakje of rammeltje kunnen ontdekken en de zit is formidabel goed. Een koopje is het niet, maar wie dat zoekt komt al enige tijd niet meer langs bij Skoda. Daar gaat men voor de kwaliteit en andere kernwaarden. Zoals een dealernet dat klantvriendelijk is, vaak nog wat kleinschaliger is dan dat van concerngenoot Volkswagen en ook qua prijsniveau op een wat lager plan acteert. Mijn rapportcijfer voor de Citigo is een wel verdiende 8,5. Een uitschieter in een druk bevochten marktsegment.
Lees ook:Lekkere Skoda; de Citigo Rally!
Lees ook:Skoda Citigo; de prijzen….
Lees ook:Skoda’s nieuwe kleine model, de Citigo!
Lees ook:Skoda Citigo wordt aantrekkelijk geprijsd!
Lees ook:Skoda draait prima….