Grootse plannen bij Hyundai-Kia

Hyundai-Kia maakt zich op voor een inhaalslag die de gecombineerde Koreaanse automerken naar een positie moeten brengen die definitief in de top-5 van grote fabrikanten te vinden is. Vorig jaar al waren de omzetten van beide merken zodanig groot dat die positie al werd bereikt, maar er zijn nog wel wat markten waar men nog ‘iets zou kunnen uitbreiden’. Zo is Kia op de Indiase groeimarkt niet te vinden, terwijl in het gamma van de Hyundai-dochter best modellen zitten die daar kunnen scoren. In Europa draait de combinatie op volle toeren, mede door de slimme move om een aantal Europese modellen te laten bouwen in Tsjechische fabrieken, waardoor men veel goedkoper kan produceren en men ook veel kortere aanvoerlijnen kent dan bij aanvoer van auto’s vanuit Korea. Zo wordt o.a. de i20 in Midden-Europa gebouwd. Maar de Koreanen bouwen ook in Turkije de nodige eenheden, daar komt o.a. de i10 vandaan. Voorlopig ziet men merken als Nissan als strategische concurrentie, net als Toyota en wil men die merken naar de kroon steken. O.a. door de introductie van nog meer nieuwe modellen die ook in deelmarkten moeten gaan concurreren met gevestigde merken als Honda of zelfs Volkswagen. De enorme stappen die zijn gezet op het gebied van ontwerp en afwerkingkwaliteit geven aan dat de Koreanen in staat zijn de concurrentie op alle terreinen aan te gaan. Het imago van beide merken is duidelijk beter geworden en dat helpt direct om nieuwe klanten te vinden en te binden. De merken combineren steeds meer technische platforms, waardoor de productiekosten worden beperkt. Nog belangrijker is dat Hyundai-Kia er naar streven volgend jaar nog maar zes platforms te benutten voor alle modellen, waar dit er tien jaar geleden nog 22 waren. De combinatie zet volgend jaar 40 modellen in de markt, met een beperkte platformstrategie. In China werken de merken samen onder de aangepaste naam Dianyue en Shouwang, waarmee men de lokale markt beter kan bedienen.

Lees ook:PSA samen op elektrische weg met Mitsubishi
Lees ook:Belangrijke aansteling bij Hyundai; Peter Schreyer!
Lees ook:Terugroepactie Koreaanse merken?
Lees ook:Nieuwe ontwikkelingen bij Hyundai
Lees ook:Al zes miljoen Europese Hyundai’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

Current ye@r *