Rijtest; de nieuwe BMW 1-serie 1.8Di

Als er een merk een ijzersterk imago heeft opgebouwd, dan BMW. Of het nu gaan om nieuwe of tweedehands modellen, er zijn altijd kopers voor te vinden. Een van de succesnummers in het gamma is de 1-serie die een paar jaar geleden op de markt kwam om een andere kopersgroep aan te spreken en bijvoorbeeld de VW Golf concurrentie te bieden. Dat is Europees gezien aardig gelukt, meer dan 1,2 miljoen keer werd de kleinste BMW verkocht. In Nederland gingen er 20.000 exemplaren van de showrooms bij de BMW-dealers uit. Lang niet zoveel als er in dezelfde periode aan Golfjes werden verkocht natuurlijk, maar BMW Nederland is er best een beetje tevreden over. Nu is er een nieuwe 1-serie en daarmee mochten we als auto-journalisten op de dag dat de restanten van hurricane Irene over het land trokken, even kennis maken.

Groter

De nieuwe 1-serie is wat langer, groter, comfortabeler en veiliger dan zijn voorganger geworden. Maar in mijn ogen vooral ook flink wat mooier. De lijnen zijn veel evenwichtiger dan bij de vroegere 1 en de wat scherpere lijnen staan de auto goed. BMW legt gewoon de lat een flink eind hoger met dit model dan bij de vorige nog het geval was. Dat doet men o.a. met een zgn. Connect-drive systeem dat zo op het oog de bestuurder voorziet van heel veel informatie die via een opklapbaar scherm zichtbaar wordt en je de indruk geeft een zakenjet te besturen. Dat beeld past meteen bij de goede zit achter het stuur. De cockpit zit om je heen gedrapeerd en past als een Italiaanse schoen. Alles is goed bereikbaar en overzichtelijk en uiteraard Duits degelijk. Wat ik met mijn 1.85mtr iets minder vond was de hoofdruimte. Ik stootte voorin links en rechts, maar achterin even zo vaak mijn kale bol aan de bijna goedkoop aandoende plastic handgrepen die net naast mijn hoofd gemonteerd bleken. Dat is echt een verkeerde plek vind ik zelf.

Uitzicht

Net zoals het uitzicht naar achteren door een ruit die even groot is als in een VW Kever anno 1974. Opmerkelijk dat je in zo’n mooie en slimme auto zo weinig uitzicht hebt bij het achteruitrijden. Gelukkig zit er wel een waarschuwingssysteem op voor als je inparkeert. Maar daarmee heb ik wel zo ongeveer alle nadelen van deze auto opgesomd. De nieuwe 1-serie rijdt als een BMW! Sportief, strak en met een uiterst comfortabel geluidsniveau. Wij reden met de 1.8 Di waar een geruststellende 143pk en een koppel van 320Nm zorgen dat je nooit in lastige situaties terecht komt. Wie dat zou willen kan er ver boven de 200km/u mee rijden, en een sprintje maken van nul naar 100km/u in minder dan negen seconden. Maar het grootste genot bleek toch om er heerlijk mee te toeren. De strak schakelende zesversnellingsbak doet zijn werk zoals het hoort en je moet er in optimale omstandigheden 4.5l/100km mee kunnen behalen. Wij hebben dat niet kunnen testen. Het weer was er niet naar….

Ecopro

Elke nieuwe 1-serie is overigens uitgerust met een ‘Ecopro-modus’ waarmee je 20% kunt besparen op je verbruik zonder al te veel in te leveren op rijplezier. Op het display wordt dan aangegeven dat je een grotere actieradius krijgt door dat gedrag en dat zal veel rijders met een economisch kijk op de eigen portemonnee zeker aanspreken. Al zullen de meeste 1-series wel richting leasemarkt verdwijnen als ze met zelfontbrander zijn uitgerust.
Nog even over de zit in die nieuwe 1-serie. De stoelen zitten meer dan prima en, altijd lastig bij dit soort wagens, je kunt ook achter jezelf zitten, zonder meteen de knieën in elkaar gedrukt te voelen. Men heeft in de lengte bij het interieur twee centimeter kunnen winnen. En dat is heel plezierig voor de passagiers.

Conclusie: Met een prijs vanaf net 28 mille voor de ‘kaalste’ uitvoering is deze BMW wellicht niet meteen een koopje, maar je krijgt er wel een echte auto voor. Die rijdt als een BMW, aanvoelt als een BMW en herkenbaar is als vervoer voor mensen die het toch wat gemaakt hebben. Ook de gemiddelde mkb-er kan er mee voor de deur komen, zeker als je ziet dat BMW in staat is de maandtarieven bij leasing laag te houden. Een BMW brengt nu eenmaal veel geld op bij inruil. Je krijgt ook flink wat mooie gadgets, handige extra’s en een volwaardige snelle vierzitter als vervoermiddel. De vormgeving is iets om aan te wennen wellicht, maar het nieuwe uiterlijk doet deze 1-serie veel goeds. BMW meent zelf dat deze auto ‘alles zal veranderen’, dat is misschien wat hoog gegrepen. Maar een stevig ijzer in het vuur is het zeker. Een heerlijk rijmachine! Na de IAA meteen leverbaar en nu al onder lakens bij de dealers.

Lees ook:BMW 6-serie Coupe onthuld
Lees ook:Zoektocht nieuw werkpaard – 1
Lees ook:Nieuwe diesels voor 1-serie Cabrio van BMW
Lees ook:SsangYong Rodius – prijs sterkste argument
Lees ook:Rijtest; Skoda Fabia Hatchback 1.2 TSi

4 reacties op “Rijtest; de nieuwe BMW 1-serie 1.8Di

  1. Bob

    Hallo Leo,

    Ik ben ooit met een 1-er BMW van Thüringen naar Beiern gereden en weer terug voor mijn werk. Ik kan niet wennen aan de strakke vering in zo’n kleine auto. Het maakt de wagen stabiel en je kunt er sneller mee door de bocht, maar persoonlijk vind ik het bij het normale rijden erg oncomfortabel. Het hobbelt de hele tijd, het is hard, en het geeft een onrustig gevoel; de besturing is zo strak en gevoelig dat de kleinste foutjes meteen afgestraft worden. Het was dus geen auto voor mij, omdat het karakter te sportief is. Ik weet niet meer wat het precies voor een model was.

    Waar ik veel lovends over gehoord heb bij BMW is het zogenaamde head-up display, waarbij de info van de boordcomputer op de voorruit geprojecteerd wordt. Waarschijnlijk is dat alleen in de duurdere modellen, want uit jouw verhaal begrijp ik dat dat in deze auto niet zit.

    Groeten,

    Bob

      /   Beantwoorden  / 
  2. Motorolie

    Laatst een testrit gedaan in deze BMW. Deze auto rijdt lekker sportief. Mooi uiterlijk en een goede ligging. Super!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Leo

    @Bob – Die onderstelafstemming is bij de nieuwe echt voor elkaar. Men heeft de demperafstelling elektronisch gemaakt en doordat de auto ook wat langer is geworden voelt het allemaal heel erg plezierig en comfortabel aan. We reden de auto over vele drempels, slechte en goede wegen, zoals dat hoort bij een persrit, en het viel op hoeveel beter deze 1-serie rijdt t.o.v. de vorige. Ook de binnenruimte is een stuk verbeterd. Kortom, een prima auto, het merk waardig. Zeker met de diesel die wij gisteren beschikbaar hadden voor de testdrive…

      /   Beantwoorden  / 
  4. Leo

    @MO – Waar heb je deze auto gereden dan? Naar ik vna de importeur begreep gaan de dealers er pas na de IAA mee aan de slag…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.