Autobranche levert 32 procent aan nieuwverkopen in…

Opel wordt de grote verliezer dit jaar, nu al ruim 9700 auto's minder verkocht...

Opel wordt de grote verliezer dit jaar, nu al ruim 9700 auto's minder verkocht!!

Weinig vrolijke tijden nog steeds voor de vaderlandse autobranche. Er worden heel wat jassen uitgedaan in deze barre tijden en voor sommige merken is slechts een plekje in de marge gereserveerd. De totale verkoop van nieuwe personenauto’s daalde met maar liefst 32%, mede veroorzaakt door de goede maand mei van 2008. Maar als we kijken naar de lijst per merk zien we wel opmerkelijke cijfers. Zo blijft Audi het beter doen dan vorig jaar en verkocht het merk maar liefst 952 auto’s meer dan over de eerste vijf maanden van 2008. Ook een plusmerk is Lancia, zij het dat door de geringe aantallen van dit Italiaanse merk deze groei nauwelijks opvalt. Maar toch….Ook groei bij het toch zeer exclusieve merk Lotus, net als bij Morgan en wellicht de grootste groeier van dit moment Honda, waar ruim 1400 auto’s meer verkocht werden in vergelijking met 2008. Maar verder is het kommer en kwel op verkoopgebied en zien we uitsluitend omzetverliezen die soms huiveringwekkend zijn. Grootste verliezer qua aantallen auto’s is Opel. De onzekerheid rond het voortbestaan van het merk heeft daar ook zijn effecten op zelfs de meest trouwe merkfanaten zo lijkt het, want men verloor in slechts vijf maanden tijd bijna 10.000 verkochte auto’s. Maar ook bij Peugeot hangen de vlaggen langzamerhand halfstok, daar werden 7223 auto’s minder verkocht, waarbij de kleine 107 dan nog zorgde voor een sterk verbeterde verkoop die ruim 1000 stuks boven vorig jaar lag. Concerngenoot Citroen zakt ook in, maar lang niet zo dramatisch als bij Peugeot het geval is. Vreemd is dan wel weer dat Citroen het bij haar verkopen ook vooral moet hebben van de kleine C1, maar daarvan minder verkoopt dan vorig jaar. Raar maar waar! Renault, ook altijd goed voor flinke volumeverkopen leverde bijna 8500 auto’s in, en dat voel je als organisatie. Daar moet het langzamerhand aardig beginnen te kraken. Dat doet het ook bij Kia waar de verkoop spectaculair daalde met maar liefst 4627 auto’s. Je zult er maar dealer van zijn. Ook bij Mazda is er wel wat reden voor zorg, een omzetverlies met 1855 auto’s is niet niks. Dat geldt ook voor Mercedes (-2275) en Mitsubishi (-1642). Een merk dat het nog ‘redelijk’ blijft doen is Nissan, dat vooral met de stoere Qashqai een goed verkopend model in huis heeft. In vijf maanden tijd gingen daar maar liefst 3344 exemplaren van over de toonbank en dat zijn meer auto’s dan Chevrolet (-2085), Daihatsu (-1908), Mazda, Kia met hun totale gamma verkochten. Opmerkelijk is ook het fikse verlies voor Fiat dat nu met al haar modellen terrein verliest, inclusief de 500. Ook bij Ford is het nu toch wel alle hens aan dek, slechts de Fiesta is in de pluscijfers te vinden. Opmerkelijk blijft het grote verlies voor Dacia, het succesmerk van de afgelopen drie jaar. Meer dan gehalveerd dit jaar! Bij de Ponmerken zien we dat nu ook Volkswagen (nog steeds ruim marktleider) begint in te leveren, waarbij de Golf, Passat en zelfs de grote Phaeton het beter doen dan vorig jaar. Maar de Fox en de (oude) Polo krijgen wel een oorwassing. Seat loopt nu ook achter op 2008 heeft slechts met de nieuwe Ibiza een model in de showroom staan waarvan meer auto’s worden verkocht dan vorig jaar het geval was. Skoda loopt nu ook 1010 auto’s achter op vorig jaar. Maar daar zien we juist het grootste model, de Superb enorm groeien, de 1000 verkochte auto’s van alleen dit model zijn daar nu al gepasseerd. Maar ook bij de Tsjechen is dat het enige pluspunt. Toyota tenslotte houdt de schade nog wel beperkt, maar verkoopt toch vooral de piepkleine Aygo (30% van de totale omzet!) en de Prius, maar ook de Avensis draait nipt beter dan in vijf maanden van 2008. Premiummerk Lexus  lijdt net als de andere duurdere merken in ons land onder de economische malaise en levert de helft van haar omzet in. Het wordt tijd dat mensen en bedrijven weer vertrouwen hebben in een spoedig herstel van de economie, want als we dit soort cijfers blijven zien in autoland komen we wellicht niet veel hoger uit dan 350.000 auto’s dit jaar en dat is bijna een uniek laag getal. Eind juni weten we of de sloopregeling ook maar iets bijdraagt aan het herstel van de omzetten…….Tot dan verwondert u zich vast net als ik om de werkelijk bizarre uitkomsten van de door RAI en BOVAG beschikbaar gestelde verkoopcijfers……   

 

 

 

Alleen al van de drieling Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroen C1 zijn nu al bijna 14.000 exemplaren verkocht...

Alleen al van de drieling Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroen C1 zijn nu al bijna 14.000 exemplaren verkocht...

 

Lees ook:Particulier laat het afweten bij personenautoverkopen…
Lees ook:Volvo draait mooie cijfers…
Lees ook:Autoverkopen twee maanden 2012; tien procent minder!
Lees ook:Autoverkopen Mei; 36 procent beter!
Lees ook:Duitse markt krabbelt iets overeind…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.