Dealers; aanpassen bij moderne tijd…

Automarkt 2016 1In de afgelopen 20 jaar is veel veranderd in de wereld van de autohandel. Dealerschappen werden groter en professioneler, klanten veel kritischer en de auto’s stukken beter waar het ging om kwaliteitsniveau’s. Ook de service-intervallen werden daardoor langer. Daarnaast kwamen veel merken met modellen die ook nog eens hybride of vol-elektrisch waren of zijn. Met het standaard advertentietje en een bakkie koffie in een plastic bekertje kom je er niet meer. Uit een onderzoek van Auto Trader blijkt ook dat er een verschil is tussen dealerschappen die hun zaken wel en zij die het niet goed regelden. Klanten bewegen zich tegenwoordig via de sociale media richting informatie over de te kopen of leasen auto. De dealer moet daarop ingesteld zijn. Zich profileren met logische en leuke informatie en ook bezig zijn met kleuren buiten de bekende vakjes. Het traditionele denken van ‘laat de klanten maar naar mij toe komen, de koffie staat klaar..’ zal moeten worden omgeruild voor proactieve marktbewerking buiten het eigen pand. Dealers zullen elke dag hun meerwaarde moeten bewijzen voor klanten die bewust kiezen voor een bepaald merk en/of model. Europese autoverkopen PC-PRESS-RELEASE_728_484_70_c1_t_lEn als zij dat doen, op welke wijze ook, zullen doelstellingen op het gebied van service en after-market eenvoudig behaald kunnen worden. Zelfs als lijkt dat de wind altijd tegen staat. Belangrijk is dat je daarbij als ondernemer de klant centraal stelt en niet je eigen organisatie of pand, dat je de digitale mogelijkheden volledig omarmt (en niet een beetje..) en dat je met jouw klanten een constante band weet op te bouwen dor o.a. de inzet van Skype of Live Chat. Bouw vertrouwen op en zorg dat je direct inspeelt op klantenwensen. Dat doe je niet via goed willende verkopers of wellicht iemand van de administratie, maar dit vraagt om gespecialiseerde lieden die weten hoe ‘digitaal’ werkt. Maar die ook bij de interne organisatie in staat zijn zaken voor elkaar te krijgen. Daarbij moet je ook denken aan een actief prijsbeleid. Waar bijvoorbeeld winkeldochters nu lang blijven staan tegen een te hoge prijs, nog steeds is inkopen van nieuw of tweedehands niet ieders successtory, zou je deze elke 30-40 dagen in prijs of aanbieding moeten laten fluctueren. Opel uitlaatgastestOpvallend genoeg stijgt de winst door actief prijsbeleid. In ieder geval werkt een ding niet, het denken dat alles vanzelf gaat of dat je alles al hebt meegemaakt. De wereld is veranderd en dat geldt ook voor de markt. Kijk maar eens naar wat er momenteel allemaal wordt aangeboden aan private-lease, service, verlengde garantie, verzekering etc. Dealers hebben nog steeds een belangrijke rol in de retail en service, mits ze maar zien dat ze de bakens tijdig verzetten. En beloon klantentrouw! Want veel klanten van dit type bedrijven hebben het idee dat ze na aankoop een beetje tweederangs zijn geworden omdat er nog steeds veel aandacht is voor werving van nieuwe relaties. Werk aan de winkel dus voor die ondernemers die in dit leuke vak nog een paar jaar mee willen. De markt valt niet te veranderen, jouw eigen aandeel wel.

Lees ook:Expert Lease zoekt regionale dealers
Lees ook:ING ziet scherpe daling nieuwverkopen
Lees ook:Lada verrast met SUV-Concept
Lees ook:Bandenketen claimt laagste kosten..
Lees ook:Volkswagen moet stevig besparen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.