Duitse software-updates halen weinig uit…

TUV Milieusticker groen AkenNa de zgn. diesel-top in Berlijn die onlangfs werd gehouden werd door de grote Duitse merken afgesproken dat men in samenspraak met de Duitse regering een software-update zou doen bij miljoenen diesel-auto’s om ze de uitstoot van stikstofdioxide te doen verlagen tot het niveau dat past bij de Euro6-norm. Maar critici schreeuwen moord en brand omdat deze updates van de software weinig soelaas bieden om het probleem echt op te lossen. Hoewel de diesels weinig bijdragen aan het veel grotere CO2 probleem in ook Duitsland, ziet men die stikstof toch als veel bedreigender voor de mens in de grote steden. De uitstoot van die diesels is zodanig dat de steden die het meest lijden onder de totale uitstoot hebben berekend dat de invloed van die miljoenen aangepaste auto’s nauwelijks van invloed is op de waarden die men nu al meet. 70 Duitse steden zien dus geen verbeteringen door de vrijwillige boetedoening van de Duitse auto-industrie. Het zal moeten gaan gelden voor het hele wegverkeer dat op diesel rijdt wil er echt iets veranderen. Ook de werking van subsidies op inruil van diesels bij aanschaf van een zuiniger benzineauto of elektrisch voertuig zullen niet al te veel invloed hebben op die totale uitstoot. Daarvoor zijn de aantallen die men daarmee bereikt te klein. Het moet grootschaliger en waar nodig gewoon autoverkeer verbieden in de steden die nu al lijden onder die uitstoot van gevaarlijke gassen. Dat althans wil de nu naar politieke macht hunkerende SPD en haar voorman Martin Schultz. Die kiest nu de zijde van de milieubewegingen om zo aan stemmers te komen. En kiezers ter linkerzijde zijn nu eenmaal per definitie tegen auto’s en het gebruik van die voertuigen in de steden. De SPD ziet wel iets in een scherpe belastingdaling voor auto’s met elektrische aandrijving om zo de verkoop van die wagens te stimuleren. Dat werkt meestal het beste en dus kiezen de sociaal-democraten in Duitsland vor die weg. (AMuS)

Lees ook:Duitse overheid pakt uitstoot diesels aan…
Lees ook:Duitse markt volop in beweging…
Lees ook:Geen tolheffing in Duitse steden!
Lees ook:Duitse fabrikanten zetten in op opruimpremies…
Lees ook:Praktijktest diesels laten fikse afwijkingen zien…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.