ANWB staakt kritiek op kilometerheffing

 

Soms vraag ik mij toch echt af wat je hebt aan een lidmaatschap van een organisatie die zich niet sterk maakt voor het belang van haar leden……

De ANWB blijkt onlangs teruggekomen te zijn van haar kritiek op het op zichzelf toch wat wonderlijke regeringsbeleid ten aanzien van de nog in te voeren kilometerheffing. Volgens de ANWB en de verantwoordelijke minister (Eurlings) na een 'open een constructief' gesprek. Daarmee draait de grootste club van Nederland ineens wel heel erg bij op haar koers die meer zou hebben gepast bij het belang van haar leden.

Er was enige hoop toen de club vorige week maandag nog ongekend fel uithaalde naar de aangekondigde plannen om hoe dan ook te komen tot die kilometerheffing. Dat had dan wel te maken met de verrekening van de zgn. provinciale opcenten in die ongewenste kilomterheffing en de invoering van ook nog eens een nieuwe provinciale belasting. Volgens de ANWB is men nu overtuigd geraakt van de goede bedoelingen van dit kabinet om de kosten voor de automobilist niet hoger te maken dan ze nu al zijn en dat die kilometerheffing geen prijsverhoging in zal houden voor de automobilist. Wat vreemd dat ik daar toch wel enige bedenkingen bij heb. Immers, juist het huidige kabinet is niet vrij te pleiten van enig anti-auto gevoel. Het heeft de prijzen van brandstof door extra accijnsheffingen sterker opgedreven dan in de landen om ons heen, het is absoluut niet in staat om fundamentele oplossingen te bieden voor de doorstroming van het verkeer in ons land en is pas net begonnen om schier oneindige procedures over de evt. verbreding van snelwegen of modernisering van het onderliggende wegennet te versnellen. Door slechts te praten over procedures kan het daadwerkelijke uitvoeren naar een volgend kabinet worden doorgeschoven. En de gevolgen van dit volstrekt verkeerde handelen ondervinden wij elke dag aan den lijve. Files, files en nog eens files. Stadsbestuurders die hun eigen politieke weg inslaan, zoals Herrema in Amsterdam, worden niet terug gefloten maar mogen ongestoord hun gang gaan om het leven van automobilisten zo zuur mogelijk te maken. En de ANWB, onze ANWB, doet niets, zegt niets, maar is wel tevreden over de toezeggingen. Wat zou er eigenlijk moeten gebeuren voordat deze club wel een keer in actie komt? Kennelijk is het produceren van richtingborden zo belangrijk dat men die niet meer kan of wil missen. Het was de slechtste minister ooit (nou ja, als we Mevrouw Vogelaar even buiten beschouwing laten..) Tineke Netelenbos die naar ik meen dreigde om de productie van die borden weg te halen bij monopolist ANWB, toen men indertijd wel daadkrachtig bleek in het protest tegen de voorgestelde tolheffingen van deze PvdA-minister. Kennelijk is men zo geschrokken toen dat men nu alleen nog maar instemmend knikt als de achterban weer eens een onzalige maatregel over zich heenkrijgt. Ik ben benieuwd wat autorijdend Nederland hiervan vindt. Laat maar weten als je wilt!       

Lees ook:Kilometerheffing door de Tweede Kamer
Lees ook:ANWB uitslag verbijsterend!
Lees ook:ANWB stelt fietsers primair….
Lees ook:Kabinet Rutte investeert weinig in wegennet…
Lees ook:Van je vrienden moet je het hebben…

21 reacties op “ANWB staakt kritiek op kilometerheffing

  1. M.A. Kwekel Hellevoetsluis

    Als je achteraf pas lijnen uitzet na opiniepeilingen onder de klanten (leden noemen ze het zelf ) zul je nooit een beleidsmaker worden, maar blijf je populistisch. Vaak is het dan nog maar 2 of 3% van de klanten(leden) die een beleid bepalen, iets wat in menig vereniging niet mogelijk is. Het grootste succes heeft de ANWB te danken aan de Wegenwacht B.V. D.m.v. van een soort koppelverkoopconstructie maken ze van elke wegenwachtklant een ANWB lid. Een ANWB lid telt weer als stem in de politiek. 99% is lid van de ANWB vanwege de Wegenwacht heeft de ANWB ooit bevestigd. Het is natuurlijk nooit mogelijk om voor elke Wegenwachtklant de belangen te behartigen, je weet nu éénmaal niet of deze links of rechts stemt, milieuactivist is of in een slurpbak rijdt. Een belangen – cq maatschappelijke organisatie is prima, maar dan één die vooraf lijnen uitzet en geen belang heeft in commerciële activiteiten en waar de klant de vrije keuze heeft lid te worden en waar een lidmaatschap zeker niet gekoppeld zit aan de grootste voordeelkaart van Nederland. Tijd voor een toezichthouder op de handel en wandel van maatschappelijke organisaties en hun nevenactiviteiten (bijbaantjes). En als andere pechhulporganisatie praten wij niet over het betalen per gebruik van de pechhulp, maar doen we dat al.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @MA Kwekel – Het lijkt er op dat de ANWB met een paar maatjes (te veel) (m)eet…..

      /   Beantwoorden  / 
  3. hannes

    Is het charisma en de overtuigingskracht van Camiel Eurlings zo pregnant aanwezig als hij bij slechts één bezoekje aan de ANWB deze organisatie achter zich weet te krijgen? Dat zegt meer over de ANWB dan over Eurlings, lijkt mij.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Leo

    @Hannes – eens en die constatering zorgde aan mijn kant dan ook voor de aanzet tot het blogje…

      /   Beantwoorden  / 
  5. Bart van der Haven

    zwaar teleurgesteld door de plotselinge ommekeer van de anwb heulen met de minister nou nou
    kilomterheffing totale onzin gewoon de benzine omhoog en geen wegenbelasting en de bpm houden

      /   Beantwoorden  / 
  6. Leo

    @Bart – Volkomen mee eens, maar de linkse lobby ziet alles als ‘vies’ op autogebied, dus terugdraaien van dit gekozen systeem zal wel niet meer lukken…

      /   Beantwoorden  / 
  7. frits

    De huidige accijns op benzine is een perfecte kilometerheffing waarbij zelfs het op lege banden rijden wordt belast. Probleem i dat er meer belasting wordt geheven als in omringende landen.
    Nu wordt indirect de benzineprijs verhoogd een auto 1:20 betaalt het meest (bijna 1,40 extra) maar krijgt vrijwel niets terug. De dure wagens 1:8 betalen een cent of 50 per liter extra en worden riant gecompenseerd (de hogere wegenbelasting en veel BPM)en verdienen er flink op.Gemiddeld geen extra kosten,alleen een verschuiving naar lagere salarissen die de kosten moeten opbrengen. Bezuinigen op ambtenaren zou in deze “geldoplossing” een betere zijn. Het heeft niets met files te maken; iedereen moet blijven rijden tenzij het salaris onder bijstandsniveau raakt (en dan rijden Polen gratis verder naar de vrijgekomen baan). File bestrijden doe je echt wanneer dit alleen vanaf de tweede auto per huishouden geldt (en dan misschien 14 cent per kilometer)Alleen dan zal de tweede,derde,vierde auto die immers veel duurder zijn dan de eerste blijven staan en loont het de moeite de man of vrouw eerst even weg te brengen naar het werk en dan door te rijden. Gewoon ordinair geld afpersen van mensen zonder andere keus leidt nooit tot minder files maar alleen tot extra ambtenaren en bureaucratie. Onbegrijpelijk dat ook na kwartje van Kok en alle verdere zinloze accijnsverhogingen de ANWB achter deze zakkenvullersoperatie gaat staan.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Leo

    @Frits – Goed verhaal hoor. En dan nemen we de milieu-flauwekulargumenten maar op de koop toe…

      /   Beantwoorden  / 
  9. henk van der ham

    Ik heb dit altijd een zeer omslachtige wijze van belasting innen gevonden. Met heel veel ergernissen en administratieve hobbels. Waarom niet gewoon in de benzineprijs scheelt een hoop kosten en de vervuilerbetaald en wil je een groep ontzien laat men deze blauwediesel tanken alleen voor beroepsvervoer bijv.Het enige probleem tanken in de grensstreek moet worden opgelost. maar dat is een mooie klus voor de nieuwe president van europa.

      /   Beantwoorden  / 
  10. erik

    wat ik erg jammer vind is het bericht dat de ANWB verder verzet staakt.
    Hoopte eigenlijk dat de ANWB voor de automobilisten op komt,helaas net als onze regering een wassen neus.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Leo

    @Erik – Ik hoorde Dhr. van Woerkom afgelopen vrijdag op de radio verklaren dat hij vindt dat automobilisten voorlopig maar even niet in de verhalen van de regering moeten geloven en zeer terughoudend moeten zijn op het punt van instemmen met het rekeningrijden. Er zijn nog veel te vragen volgens de grote baas van de ANWB!

      /   Beantwoorden  / 
  12. M.v.d.Water

    Eerst de wegenbelasting verminderen als er zonodig weer een nieuwe manier gevonden wordt om de melkkoe aan te pakken
    Hoe zit het met de km gereden buiten de spits?
    Hoe zit het met de km gereden op binnenwegen? Hoe zit het met buitenlandse km.
    Ik ben al meer dan 40 jaar lid en krijg niet eens antwoord op mijn vragen
    Moet ik in deze club nog vertrouwen hebben als men aan het meest wezenlijke niet voldoet?

      /   Beantwoorden  / 
    1. erik

      ik kan je wel een antwoord geven,dat is:
      BETALEN
      (dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.)

        /   Beantwoorden  / 
  13. Leo

    @M.v.d.Water – De ANWB heeft juist gisteren aangekondigd serieus naar de mening van haar vele leden te gaan luisteren. Als er geen draagkracht is voor het systeem van rekeningrijden zal men zich daartegen gaan verzetten. Het lijkt mij duidelijk wat de ANWB-leden dus moeten invullen dan toch?

      /   Beantwoorden  / 
  14. Leo

    @Erik – Autorijden zal in dit land nooit goedkoper worden. Daarvoor zijn er teveel luid toeterende autohaters te vinden die ook al in de kringen van de tweede kamer een meerderheid vormen…

      /   Beantwoorden  / 
  15. erik

    helemaal met je eens leo,dat de anwb niet anti kilometerheffing is,zou voor mij voldoende zijn om het lidmaatschap op te zeggen.
    Een groter probleem vind ik het verdwijnen van de provinciale opcenten,die mogen de provincies dan compenseren door een andere belasting dwz dat iemand zonder auto straks ook gaat betalen.
    ik rij graag auto maar de plannen van de verkeers ministers slaan nergens op(bijv betuwelijn en spitsstrook) en worden meestal dure fiasco’s

      /   Beantwoorden  / 
  16. A,Buijs

    Ik heb een Subaru Forester als caravantrekker en
    rij ongeveer 80000 km per jaar. Aan belasting moet ik maandelijks 56 euro per maand betalen.
    Kilometerheffing kan voor mij niet slecht zijn.
    Ik ben daarom voor een redelijke kilometerheffing.

      /   Beantwoorden  / 
  17. Leo

    @Erik – Je kunt nu (sinds gisteren) via de website van de ANWB je mening geven. Hoe meer mensen tegen stemmen hoe eerder dit idiote plan van tafel gaat….Vermoedelijk om plaats te maken voor een ander politiek verhaal waarbij automobilisten via een collectief schuldcomplex toch weer extra geld uit de zak te kloppen valt…want daar gaat het tenslotte om in Den Haag!

      /   Beantwoorden  / 
    1. erik

      tja dat de staat weer eens geld nodig is wat door de automobilist opgehoest moet worden,zal een ieder duidelijk mogen zijn.Wie weet er overigens een nieuwe maatregel die iedere burger geld op leverd

        /   Beantwoorden  / 
  18. Verhoef

    De overheid is de grootste criminele organisatie van NEDERLAND. Het barst van de miskleunen en de veroorzakers worden weg gepromoveerd. Als als de overheid geld te kort komt verhogen ze gewwon stilzwijgend de belasting

      /   Beantwoorden  / 
  19. Leo

    @Verhoef – De overheid kan je amateuristisch gedrag verwijten, je mag aangeven dat ze er soms erg weinig van snappen en idd dat ze telkens weer dezelfde antwoorden dichten op dezelfde vragen. Maar crimineel gedrag is volgens mij toch iets heel anders….dat mogen we van een democratisch geozen overheid niet verwachten en dat is dan ook niet zo naar mijn mening…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.