Categorie: "Algemeen"

Kleine auto’s gevoelig voor pechjes

Citroen-C3-r498x333-C-40f35f0d-259948

Ik ben persoonlijk gek op onderzoeken die me iets meegeven over de kwaliteit van auto’s, merken, modellen en zo meer. Het vertelt veel over de ervaringen die we als consumenten ook vaak op doen met auto’s maar die vaak niet zo serieus worden genomen. En dus is het Dekra-onderzoek dat vandaag door AM&S wordt gepubliceerd weer kaassie voor me. Ik ga niet alle details hier herhalen, als u iets over uw eigen merk wilt weten moet u maar even een lekker dik Duits magazine bij de Bruna of de AKO zien te scoren. Maar wat ik wel opmerkelijk vond is dat fabrikanten toch nog steeds grote moeite blijken te hebben om kleine auto’s goed in elkaar te zetten. Je zou denken dat ze dat kunstje langzamerhand toch wel een beetje hebben geleerd, maar dat is in de praktijk toch anders. Want wie een kleinere auto nieuw koopt loopt in bijna 31% van alle gevallen (dwars door de merken heen) kans op een of meerdere problemen. Als je minder problemen wilt meemaken is het handig om te kiezen voor een sportwagen, want die blijken van alle autotypen het best in elkaar te worden gestoken. Slechts (..) 21% van die bolides vertoont euvelen. Duitse autobouwers doen het volgens dit rapport relatief goed, maar dat geldt zeker ook voor de Japanners. Nou ja, het is maar dat u het weet, als u een nieuwe auto wilt kopen, kies dan niet te snel voor een kleine goedkope, want de kans op pechjes is daar toch wat groter dan bij een middenklasser. Wat een geluk dat er zoiets als garantie bestaat!

Maserati Quattroporte - schoonheid

Wat wil VW van Suzuki?

Image1-20080807120319

In Duitsland wordt momenteel heel wat gespeculeerd over de rol van Suzuki binnen het VW-concern. De oorspronkelijke reden dat Suzuki technisch wat beter in staat zou zijn om kleine auto’s te ontwerpen klinkt natuurlijk plausibel, maar is het ook echt zo? Het lijkt er meer op dat beide fabrikanten er groot belang bij hebben om o.a. op de zeer belangrijke Indiase markt snel een antwoord te kunnen geven aan de vraag naar kleine en bijzonder goedkoper auto’s. Zeker als we kijken naar de nieuwe eisen op het gebied van milieu en luchtvervuiling is een land als India bepaald geen goed voorbeeld. Stinkende tweetakts bepalen nog steeds veel van het straatbeeld en de door Hindustan gebouwde Ambassador is intussen ruim 50 jaar oud. Tata pikt die markt nu feilloos over met haar budget-autootje, de piepkleine Nano, waardoor de bij Suzuki-dochter Maruti gebouwde kleine maar flink duurdere Alto’s het moeilijker kregen. Suzuki heeft er dus alle belang bij dat men snel een antwoord kan geven op deze stevige uitdaging en met steun van Volkswagen moet dat lukken. Daar komt natuurlijk bij dat een merk als Volkswagen in India vrijwel onbekend is, en als het al wordt verkocht prijzen kent die slechts zijn voorbehouden aan de rijkere elite. Het merk is er daardoor in tegenstelling tot de situatie in de Chinese markt, vrijwel niet op straat te zien. Dat wordt voor een deel opgevangen door de wel succesvolle verkoop van Skoda’s op het Indiase continent. We kunnen dus gerust zijn op stormachtige ontwikkelingen daar in het verre oosten als het aan beide nieuwe fusiepartners ligt…

Corsa

Der-sparsamste-Opel-Corsa-verbraucht-k-nftig-nur-noch-3-7-Liter--r498x333-C-8e3099e-285136

Opel komt volgende maand al op de (Duitse) markt met de facelift-Corsa die men enige tijd geleden al eens aankondigde en ook hier toen werd behandeld. De kleine Opel is vooral verbeterd op punten waar in het dagelijkse gebruik wel wat puntjes werden gelaten. Zoals het onderstel en de besturing. Die laatste is nu precieser en geeft meer signalen door aan de bestuurder. Maar meest opmerkelijk is en blijft het nieuwe motorenaanbod. In vrijwel alle gevallen levert Opel voor de Corsa straks motoren die meer vermogen leveren tegen een lager brandstofgebruik. De kleinste basismotor voor de Corsa is straks niet meer de oude bekende 1 liter, maar wordt een 70pk sterke 1,2 liter die o.a. 124gram CO2/km biedt. Daar weer boven zit een aangepaste versie van de bekende 1400cc die 100pk levert en daarbij nog steeds slechts 129g/km uitstoot veroorzaakt. Er komen ook nog 1.6 liters en een reeks zeer zuinig en vooral schone diesels in het gamma. Opmerkelijk is daarbij de uitstootwaarde voor deze zelfontbranders. Die is relatief gezien zeer laag en haal;t in sommige versies slechts 98g/km. Prima waarden zou ik denken.

Klabang….

Megabazar Bos en Lommer 300907 017

Het geluid van blik op blik, glasgerinkel. Dan stilte. Een aanrijding. Uit de twee betrokken voertuigen stappen beduusde bestuurders. Natuurlijk is het direct het verwijt over en weer wie de schuldige is aan deze botsing. Nou ja, dat lossen we snel op, we bellen de politie even. Nou, dat mag ja na 1 januari a.s. vergeten. De politie komt niet meer voor dit soort ‘kleine zaken’. Pas als blikt dat een van de twee partijen gedronken heeft, agressief is of als sprake is van een ernstige blokkering van de wegen, komen agenten nog langs. Men heeft het naar eigen zeggen ‘te druk’ om dit soort zaken nog langer af te handelen. En dus ontstaat de situatie dat mensen het zelf ‘onderling’ maar moeten regelen d.m.v. schadeformulieren. Je vraagt je wel af wat die politiemensen tegenwoordig nog wel als prioriteit zien, maar goed…..

Vliegende Fin debuteert in Ford Fiesta S2000

Ford Fiesta S2000 debut 2009

De spinternieuwe, maar intussen wel uitgebreid geteste, Ford Fiesta S2000 zal volgend jaar zijn sportdebuut maken tijdens de 2010-jaargang van de Rally van Monte Carlo. De strijd op de smalle bergwegen van Zuid-Frankrijk krijgt er dus een potente mededinger bij. Achter het speciale sportstuur van de snelle Ford zit straks de Finse coureur Mikko Hirvonen, die dit jaar tweede werd in de FIA Works Championships. De Fin valt voor de auto omdat die zoveel grip heeft en een heerlijk onderstel waarmee ouderwets valt te boenderen. Hirvonen deed al vijf maal eerder mee aan deze zware rally en kent de wegen en omstandigheden vrij goed daardoor.

Transportmiddelenindustrie hard getroffen

Bij Nedcar bouwen ze nu uitsluitend Mitsubishi-modellen

Volgens de laatste cijfers van het CBS produceerde de Nederlandse transportmiddelenindustrie dit jaar over negen maanden een kwart minder dan ee jaar geleden. Als je dit dan industriebreed bekijkt zien we dat deze tak van Nederlands ondernemerschap het zwaarst getroffen wordt door de huidige economische crisis. Positief is wel weer dat we in vergelijking met de rest van Europa op dit vlak minder slecht scoren dan andere landen. Het zal duidelijk zijn dat de afgenomen vraag naar goederenvervoer en diensten sterk doorwerkt in deze industrietak. Van alle Nederlandse branches wordt de voedselindustrie nog het minst getroffen. Daar was de afname van capaciteit slechts twee procent. Als consumenten al bezuinigen, niet op hun eten en drinken kennelijk.

Brand treft klassieke oorlogvoertuigen

Jeep with cable and hooded

Het was wel erg toevallig dat ik als onderwerp voor mijn klassiekerblogje van afgelopen zondag koos van de GMC-trucks uit de tweede wereldoorlog. Zeker als je weet dat bij de grote brand die zondag 22 november jl. woedde in loodsen achter het Amsterdamse Haarlemmermeerstation een groot deel van de vloot van ‘Keep them rolling’ uit de hoofdstad in rook is opgegaan. Deze oude en veelal onvervangbare wagens waaronder Jeeps en trucks, stonden opgeslagen in de oude Romneyloodsen in Amsterdam-Zuid. Bij de grote brand vond een pure verwoesting plaats en van sommige voertuigen is letterlijk niets meer over. In hoeverre de liefhebbers van deze voertuigen in staat zullen zijn om hun liefhebberij verder uit te voeren is nog niet bekend. Vaak had men vele jaren van hard werken gestoken in het weer rijklaar maken van de oude wagens. Bij bevrijdingsfeesten of andere gelegenheden geeft de vereniging al jaren lang acte-des-presence. We zijn benieuwd hoe dat nu verder zal gaan.

Seat moet korter werken

leon-fr-1niv

Het enige merk dat het binnen de Volkswagen-familie bepaald minder goed doet door de crisis is Seat. Het Spaanse merk lijdt enorm onder de economische situatie in thuisland Spanje en de afzet is daardoor dramatisch gedaald. In de afgelopen maanden liep het verlies bij de Spaanse VW-dochter op tot 230 miljoen Euro en dat vindt men in Wolfsburg niet meer acceptabel. Vandaar dat is besloten om volgend jaar een stevige arbeidstijdverkorting door te voeren die het grootste deel van de 11.000 werknemers van het bedrijf zal treffen. Seat verwacht door o.a. deze maatregelen die situatie van het bedrijf zodanig te kunnen verbeteren dat over een jaar ongeveer het verlies zal zijn weggewerkt. Een bijdrage daaraan moet ook de productie gaan leveren van de Audi Q3 die voor 2011 bij Seat gepland is.

Modellen van de Action

HPIM1520_edited

De ultragoedkope winkelketen Action verkoopt ineens tot mijn verbazing een reeks schaalmodellen (1:43) van een mij tot nu toe onbekende fabrikant; Rastar. Voor een bijzonder klein prijsje vindt de verzamelaar een reeks leuke auto’s die tot nu toe niet of slechts via duurdere merken verkrijgbaar waren. Zoals een Range Rover Sport, BMW X6, Lamborghini Gallardo en een nog exclusievere Reventon. Maar ook een reeks Mercedessen vindt je als modelgek in de schappen van de Franse keten. Zoals een SLK 55 AMG, een stoere CL63AMG en een nieuwe GLK. Ook een leuke aanvulling op de verzameling was de Mini Clubman. Of er nog meer varianten bestaan weet ik niet. De Actionwinkels moeten daarop het antwoord leveren. Voor het geld hoeft u het niet te laten. Ze kosten € 1,49 per stuk, en dat is geen geld voor hetgeen geboden wordt. Mooie, bijzondere modellen, met erg aardige velgen, een fraai interieur en een mooie verpakking. Een leuk en zeer betaalbaar Sinterklaascadeautje….

Volkswagen grootste fabrikant

VW Golf VI GTi - succesnummer

Afgelopen maand oktober is zeer succesvol verlopen voor Volkswagen. Met dank aan de Duitse, Chinese en Braziliaanse automarkten werden door het concern wereldwijd meer auto’s (+11,1%) dan in dezelfde maand van 2008. Oktober volgt daarmee de trend van september toen de Wolfsburgers ook al bijna twaalf procent meer nieuwe auto’s wisten te vermarkten. Daarmee is Volkswagen het grootste autoconcern geworden ter wereld en passeerde daardoor Toyota dat vorig jaar deze eretitel mocht voeren. Toch wordt er wel met enige terughoudendheid gekeken naar de situatie in 2010. De leiding van het Duitse concern ziet nog wel de nodige ‘beren op de weg’ en verwacht dat ook volgend jaar nog best een lastige zal zijn. Want er heeft bij de verkopen van alle modellen wel een sterke verschuiving plaatsgevonden waarmee ook de concurrentie nu kampt. Kopers gaan voor kleine en zuinige modellen en die brengen nu eenmaal een veel lagere winstbijdrage waardoor de hogere omzet in aantallen zich niet vertaalt in betere winstcijfers. Bij de dochtermerken Audi en Skoda loopt het wereldwijd ook beter dan vorig jaar, maar het Spaanse Seat blijft bij deze succesverhalen achter. Het merk doet het overigens wel goed op de Duitse markt maar kampt met een ineengestorte Spaanse thuismarkt waar men traditioneel altijd flink verkocht.