Categorie: "Algemeen"

Milieuvriendelijker diesels van Renault

NU ook leverbaar met de nieuwe milieuvriendelijke dCi 110 motor en slechts 20% bijtelling, de Renault Megane Estate.

NU ook leverbaar met de nieuwe milieuvriendelijke dCi 110 motor en slechts 20% bijtelling, de Renault Megane Estate.

Renault brengt een vernieuwde versie van de bekende dCi 110 dieselmotor op de markt. Door productinnovaties en toepassing van de laatste technische ontwikkelingen weten de Fransen deze voor de Megane-familie bedoelde motoren zo schoon te maken dat ze slechts 114 gram CO2 uitstoten per kilometer. Daarmee valt de Megane Estate dCi 110 in het lage bijtellingstarief van 20%. En daarmee wordt de auto extra aantrekkelijk voor leaserijders. De basisprijs voor een Megane Estate met deze motor is nu € 24.900,-. Uiteraard is de nieuwe motor ook leverbaar in de Megane Hatchback en de nieuwe en fraaie Coupe. Renault meldt zelf de enige fabrikant te zijn die twee milieuvriendelijke dieselmotoren in haar gamma heeft (ook de dCi 90) die nu al voldoen aan de Euro 5-emissienormen die pas op 1 oktobber a.s. van kracht worden. Vanaf nu dus bij de Renault-dealer.

Bekende autodealer pensioengerechtigd

Toyota/Ford-en Skoda-dealerondernemer Henk Korterink (l) hier in gesprek met de burgemeester van Rouveen tijdens de viering van het veertigjarig jubileum in oktober 2008

Toyota/Ford-en Skoda-dealerondernemer Henk Korterink (l) hier in gesprek met de burgemeester van Rouveen tijdens de viering van het veertigjarig jubileum in oktober 2008

Vorig jaar was hij nog het stralend middelpunt bij het feestelijk 40-jarig jubileum van zijn autobedrijven, Henk Korterink uit Rouveen. Vandaag viert hij zijn 65e verjaardag. Hij bereikte de leeftijd der wijzen. Nu ken ik Henk Kortering al enige tijd en als hij ergens een broertje dood aan heeft is het overdreven belangstelling. Zoals deze wellicht. Maar ik heb met zoveel respect gekeken naar de ontwikkelingen in zijn bedrijf en de ondernemersgeest waarmee de ontwikkelingen in autoland, ook die van nu, worden aangepakt, dat ik toch even aandacht geef aan deze belangrijke verjaardag. Zijn bedrijf zetelt nu op drie plekken in de regio Zwolle, hij heeft dealerschappen voor drie merken in huis en biedt ook nog eens gespecialiseerde werkplaatsen en een eigen schadebedrijf. Allemaal door hard werken, goed nadenken en slim zakendoen. De jongere generatie doet nu de dagelijkse zaken, maar achter de schermen is de grote baas nog steeds zeer actief. Ik wens hem en de zijnen toe dat dit nog heel lang zo door zal blijven gaan. Van harte proficiat Henk en nog heel veel gezonde (ondernemers)jaren.

Transportsector levert flink in

Het beroepsgoederenvervoer leverde 12% aan omzet in...

Het beroepsgoederenvervoer leverde 12% aan omzet in...

Volgens cijfers van het CBS was de omzet van de totale transportsector over het eerste kwartaal van dit jaar met maar liefst 12 procent teruggelopen ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Transport- en logistiek hebben het bijzonder moeilijk in deze lastige tijden. De vraag naar vervoer is enorm afgenomen en dat werkt al een tijdje door in de transportbranche. Bij sommige bedrijven staan auto’s al geruime tijd ‘binnen’. Binnen de totale transportsector is het wegvervoer de grootste tak van dienst. Bijna 30% van alle vervoer wordt met auto’s gedaan. Deze branche is daarmee normaal goed voor 19,5 miljard Euro aan omzet

Moderne klassieker; de BMW 1500-2000 serie

De 1500-2000 serie had een voor die tijd zeer moderne vormgeving...

De 1500-2000 serie had een voor die tijd zeer moderne vormgeving...

Het zat BMW niet mee in de jaren voorafgaand aan de introductie van de achteraf gezien zo succesvolle 1500-1600-1800-2000-serie. Het Beierse bedrijf had zich een decennium lang slechts kunnen handhaven door vooral kleine, goedkope en zuinige auto’s te produceren die soms van een bedenkelijke kwaliteit bleken ook nog. Maar met de 1500 die in 1961 verscheen en tot en met 1966 werd gebouwd kreeg het bedrijf weer wat vat op de steeds groter groeiende consumentenmarkt.

Toch Superb Combi op komst

De Superb wordt in Combi-uitvoering wel heel erg ruim......

De Superb wordt in Combi-uitvoering wel heel erg ruim......

Het is wonderlijk hoe Skoda omgaat met de introductie van haar nieuwe en lang verwachte Superb Combi. Was de auto in eerste instantie gepland voor een introductie rond deze tijd bij de Tsjechische en Duitse dealers,  vorig jaar werd ineens een flinke vertraging aangekondigd. Skoda achtte de tijd niet rijp om een dergelijke auto aan haar topsegment van modellen toe te voegen. Maar de Duitse autopers kreeg de beschikking over een paar ‘uitgelekte’ foto’s waarop de nieuweling voor een belangrijk deel zichtbaar is. En de Duitsers zijn stellig in hun mening (of verwachting) dat de Superb Combi te zien zal zijn tijdens de komende IAA in Frankfurt. En dat de introductie van de auto begin 2010 zal plaatsvinden. Als we het beeld goed bekijken zien we dat Skoda een tamelijk veilige vormgeving hanteert. Herkenbaar ook van de vergelijkbare Octavia en Fabia. Duidelijk is wel dat de auto in vergelijkbare uitvoeringen zal worden geleverd als de nu zo succesvolle sedan. En dat er een enorme laadbak beschikbaar zal staan voor de bezitters of gebruikers. Naar verluid wordt er ook op verzoek van vooral Duitse klanten gewerkt aan een iets minder straffe afstemming van het onderstel van de luxe Skoda.

Bakker Sibculo kiest voor Aixam

Aixam valt op door devlotte vormgeving van haar modellen

Aixam valt op door de vlotte vormgeving van haar modellen

Het bekende autodealerbedrijf Bakker uit Sibculo heeft het rayon Twente/Regio Vechtdal op zich genomen voor het opvallende brommobielmerk Aixam. Men doet dit vanaf 1 juli 2009 in combinatie met het Skoda-agentschap en de specialisatie in VW-groep-service. Eigenlijk kwam Aixam als een logisch gevolg van de in de werkplaats van het bedrijf ontwikkelende vraag naar service aan brommobielen uit de omgeving van de dealer.

De Mega Van is een heel handige kleine transporter van Aixam

De Mega Van is een heel handige kleine transporter van Aixam

Sibculo ligt centraal in een gebied waar veel van dit soort voertuigen rondrijden, maar waar het servicenetwerk dun gezaaid was. Aixam is een opvallend merk dat vooral interessante en vlotte 45-km/uur voertuigen bouwt die gretig aftrek vinden bij particulieren en bedrijven. De opvallende bedrijfswagens uit het gamma worden vaak gezien bij Gemeentelijke overheden. Ook de gesloten versies doen het goed als promotievoertuig. Bakker zal direct na aanvaarding van het dealerschap starten met de landelijke Aixam-actie die een gratis zomercheck inhoudt voor elke brommobieleigenaar.

Deze vlotte cabiotop is ook te zien bij Bakker in Sibculo

Deze vlotte cabriotop is ook te zien bij Bakker in Sibculo

Wie wel eens wil weten of zo’n kleine handig en zuinige Aixam wellicht het alternatief kan zijn voor een ‘echte’ auto of tweewieler kan op 9, 10, en 11 juli a.s. terecht bij Autobedrijf Bakker aan de Kloosterstraat 11 in Sibculo. Dan houdt men daar de feestelijke dealeropening in combinatie met een Open Huis. Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd…….

China boycot Renault

Volgens de Chinese overheid voldoet ook de Megane niet aan de daar gledende veiligheidsnormen...

Volgens de Chinese overheid voldoet ook de Megane niet aan de daar geldende veiligheidsnormen...

Er is een probleem ontstaan rond het merk Renault in China. Volgens de Chinese overheid zouden de geimporteerde Renaults niet voldoen aan de daar geldende technische normen. Het moet niet gekker worden zou je denken. Veiligheid en China combineren wij Europeanen toch ook niet automatisch met elkaar. Toch wil de Chinese overheid de import van Renault aan banden leggen. De Franse fabrikant brengt nu vier modellen op de Chinese markt. De Laguna, Scenic, Megane en daarvan afgeleide Coupe waren tot nu toe te koop. Volgens de Chinese authoriteiten hebben zich problemen voorgedaan met het voldoen aan de standaard veiligheidseisen door de betrokken auto’s. Opmerkelijk wel dit nieuws, de meeste Renault-modellen scoren namelijk flink hoog bij de EuroNCAP botsproeven, waar de meeste Chinese auto’s flink achterblijven en soms zelfs niet in staat zijn om zelfs maar een enkele ster te behalen. In China is door Westerse fabrikanten eigenlijk slechts eer te behalen als wordt samengewerkt met een Chinese fabrikant die ook weer een stuk productie naar zich toe mag halen. Of dit bij Renault wellicht een rol speelt? Chinese wijze van onderhandelen wellicht? Hoe dan ook, de lucratieve markt in het verre oosten is voor even een probleemgebied bij Renault.

Weinig effecten sloopregeling merkbaar

Er is veel vraag naar goedkopere tweedehands auto's....alles tot 5 mille vindt gretig aftrek..

Er is veel vraag naar goedkopere tweedehands auto's. Alles tot een prijs van 5 mille vindt gretig aftrek...

Even een stukje veldonderzoek gedaan. Vier dealerbedrijven in het noordoosten van Nederland bezocht en daar gevraagd naar de effecten van de sloopregeling op de verkopen van alle dag. Bij de vier bedrijven, samen goed voor een verkoop van 500 nieuwe en 650 tweedehands auto’s, was weinig tot niets te merken geweest van de sloopregeling. Slechts een transactie was tot stand gekomen doordat iemand zijn oude Opel Astra inruilde en een jonge tweedehands auto kocht. Opmerkelijk was ook het beeld dat bij alle vier bedrijven juist vraag was ontstaan naar goedkopere tweedehands auto’s, terwijl men qua occasions juist het iets hogere prijssegment normaal bedient. Kennelijk leeft de regeringssubsidie in deze streken toch wat minder dan verwacht. Overigens was de nieuwverkoop voor de drie gevoerde merken, alle drie toch in de top 20 van alle fabrikanten te vinden, behoorlijk ingezakt, liep de verkoop van tweedehands nog wel redelijk door. Maar de showroomaanloop was op alle vier lokaties sterk gedaald. Wat nu komt winkelen heeft een koopwens, de mensen die slechts kijken en niet komen kopen zijn kennelijk uit het ‘verkeer’. In de bezochte regio kijkt men met enige zorg naar de daar veel voorkomende ondernemers in de bouwbranche. Naar verwachting wordt het daar na de bouwvakvakanties ook sterker merkbaar dat er een crisis gaande is en zijn de opdrachten voor nieuwe projecten dan vrijwel weggevallen. Dit heeft enorme effecten op de omzet bij de andere leveranciers in deze hoek van Nederland. De bestelautoverkopen liggen er al vrijwel helemaal stil. Kortom, in autoland is de crisis nog lang niet voorbij….

Suzuki Alto geen botskampioen

De nieuwe in India door Maruti gebouwde Suzuki Alto scoorde slechts drie sterren bij EuroNCAP..

De nieuwe in India door Maruti gebouwde Suzuki Alto scoorde slechts drie sterren bij EuroNCAP..

De in India geproduceerde nieuwe Suzuki Alto blijkt ook in de laatste uitvoering geen kampioen als het gaat om botsbestendigheid. De kleine Japanse auto scoorde slechts drie sterren tijdens een eind mei in Duitsland gehouden botsproef volgens de EURO/NCAP-normen. Terwijl concurrenten als Honda en Hyundai ronduit goed scoorden verging het de Alto duidelijk minder. Op vrijwel alle onderdelen van de botsproeven scoorde de kleine Suzuki minder dan gemiddeld. Bij het onderdeel ‘Safety Assist’ zelfs zodanig beroerd dat de fabrikant besloten heeft om alle nu nog te produceren Alto’s standaard uit te rusten met ESP via de optielijst. Wie gaat voor een Alto zou deze optie dus sowieso moeten bijbestellen, ook al kost het iets meer. Het is opmerkelijk dat Suzuki met haar modellen vaak wat meer last heeft om aan voldoende sterren te komen op veiligheidsgebied. Als het gaat om value-fot-money scoort het merk juist vaak heel hoog. Misschien is het een door het ander te verklaren?

Paul Nouwen overleden…

Paul Nouwen, zoals hij onlangs sprak tot sponsoren voor de Groene Hart Ronde

Paul Nouwen, zoals hij onlangs sprak tot sponsoren voor de Groene Hart Ronde

Mister ANWB is niet meer. Paul Nouwen is naar we gisteren konden vernemen, op 74-jarige leeftijd aan een hartstilstand overleden. Onlangs nog mocht ik hem horen en zien spreken over een van de onderwerpen waar hij sinds zijn pensionering bij de ANWB zo druk mee bezig was, het wielrennen.  Hij was voorzitter van de Vereniging Ronde van Het Groene Hart en was uit dien hoofde bezig om in Woerden een groep van nogal terughoudende lokale sponsoren voor dat evenement te overtuigen van de publicitaire waarde van die wedstrijd voor de bekendheid van de sponsornamen. Bevlogen deed hij wat hem was gevraagd. Net zo bevlogen als hij indertijd stelling nam tegen minister Tineke Netelenbos die koste wat het kost het Rekeningrijden wilde invoeren. De ANWB ging onder Nouwen’s leiding overdwars liggen en dat kon Netelenbos weer niet verkroppen en die dreigde toen het monopolie van de ANWM voor de levering van verkeersborden te doorbreken. Na zijn pensionering ging Nouwen zich bezighouden met allerlei zaken die van doen hadden met mobiliteit en draaide zijn standpunt. Hij was uiteindelijk wel te porren om het systeem van kilometerheffing te accepteren als middel om de filedruk te verminderen. Dat laatste zal ik hem nu nietmeer nadragen. Een goed redenaar en beminnelijk mens is helaas veel te vroeg overleden. De familie en vrienden, maar ook de ANWB en zijn zakenrelaties zullen hem node missen…..