Categorie: "Algemeen"

Klabang….

Megabazar Bos en Lommer 300907 017

Het geluid van blik op blik, glasgerinkel. Dan stilte. Een aanrijding. Uit de twee betrokken voertuigen stappen beduusde bestuurders. Natuurlijk is het direct het verwijt over en weer wie de schuldige is aan deze botsing. Nou ja, dat lossen we snel op, we bellen de politie even. Nou, dat mag ja na 1 januari a.s. vergeten. De politie komt niet meer voor dit soort ‘kleine zaken’. Pas als blikt dat een van de twee partijen gedronken heeft, agressief is of als sprake is van een ernstige blokkering van de wegen, komen agenten nog langs. Men heeft het naar eigen zeggen ‘te druk’ om dit soort zaken nog langer af te handelen. En dus ontstaat de situatie dat mensen het zelf ‘onderling’ maar moeten regelen d.m.v. schadeformulieren. Je vraagt je wel af wat die politiemensen tegenwoordig nog wel als prioriteit zien, maar goed…..

Vliegende Fin debuteert in Ford Fiesta S2000

Ford Fiesta S2000 debut 2009

De spinternieuwe, maar intussen wel uitgebreid geteste, Ford Fiesta S2000 zal volgend jaar zijn sportdebuut maken tijdens de 2010-jaargang van de Rally van Monte Carlo. De strijd op de smalle bergwegen van Zuid-Frankrijk krijgt er dus een potente mededinger bij. Achter het speciale sportstuur van de snelle Ford zit straks de Finse coureur Mikko Hirvonen, die dit jaar tweede werd in de FIA Works Championships. De Fin valt voor de auto omdat die zoveel grip heeft en een heerlijk onderstel waarmee ouderwets valt te boenderen. Hirvonen deed al vijf maal eerder mee aan deze zware rally en kent de wegen en omstandigheden vrij goed daardoor.

Transportmiddelenindustrie hard getroffen

Bij Nedcar bouwen ze nu uitsluitend Mitsubishi-modellen

Volgens de laatste cijfers van het CBS produceerde de Nederlandse transportmiddelenindustrie dit jaar over negen maanden een kwart minder dan ee jaar geleden. Als je dit dan industriebreed bekijkt zien we dat deze tak van Nederlands ondernemerschap het zwaarst getroffen wordt door de huidige economische crisis. Positief is wel weer dat we in vergelijking met de rest van Europa op dit vlak minder slecht scoren dan andere landen. Het zal duidelijk zijn dat de afgenomen vraag naar goederenvervoer en diensten sterk doorwerkt in deze industrietak. Van alle Nederlandse branches wordt de voedselindustrie nog het minst getroffen. Daar was de afname van capaciteit slechts twee procent. Als consumenten al bezuinigen, niet op hun eten en drinken kennelijk.

Brand treft klassieke oorlogvoertuigen

Jeep with cable and hooded

Het was wel erg toevallig dat ik als onderwerp voor mijn klassiekerblogje van afgelopen zondag koos van de GMC-trucks uit de tweede wereldoorlog. Zeker als je weet dat bij de grote brand die zondag 22 november jl. woedde in loodsen achter het Amsterdamse Haarlemmermeerstation een groot deel van de vloot van ‘Keep them rolling’ uit de hoofdstad in rook is opgegaan. Deze oude en veelal onvervangbare wagens waaronder Jeeps en trucks, stonden opgeslagen in de oude Romneyloodsen in Amsterdam-Zuid. Bij de grote brand vond een pure verwoesting plaats en van sommige voertuigen is letterlijk niets meer over. In hoeverre de liefhebbers van deze voertuigen in staat zullen zijn om hun liefhebberij verder uit te voeren is nog niet bekend. Vaak had men vele jaren van hard werken gestoken in het weer rijklaar maken van de oude wagens. Bij bevrijdingsfeesten of andere gelegenheden geeft de vereniging al jaren lang acte-des-presence. We zijn benieuwd hoe dat nu verder zal gaan.

Seat moet korter werken

leon-fr-1niv

Het enige merk dat het binnen de Volkswagen-familie bepaald minder goed doet door de crisis is Seat. Het Spaanse merk lijdt enorm onder de economische situatie in thuisland Spanje en de afzet is daardoor dramatisch gedaald. In de afgelopen maanden liep het verlies bij de Spaanse VW-dochter op tot 230 miljoen Euro en dat vindt men in Wolfsburg niet meer acceptabel. Vandaar dat is besloten om volgend jaar een stevige arbeidstijdverkorting door te voeren die het grootste deel van de 11.000 werknemers van het bedrijf zal treffen. Seat verwacht door o.a. deze maatregelen die situatie van het bedrijf zodanig te kunnen verbeteren dat over een jaar ongeveer het verlies zal zijn weggewerkt. Een bijdrage daaraan moet ook de productie gaan leveren van de Audi Q3 die voor 2011 bij Seat gepland is.

Modellen van de Action

HPIM1520_edited

De ultragoedkope winkelketen Action verkoopt ineens tot mijn verbazing een reeks schaalmodellen (1:43) van een mij tot nu toe onbekende fabrikant; Rastar. Voor een bijzonder klein prijsje vindt de verzamelaar een reeks leuke auto’s die tot nu toe niet of slechts via duurdere merken verkrijgbaar waren. Zoals een Range Rover Sport, BMW X6, Lamborghini Gallardo en een nog exclusievere Reventon. Maar ook een reeks Mercedessen vindt je als modelgek in de schappen van de Franse keten. Zoals een SLK 55 AMG, een stoere CL63AMG en een nieuwe GLK. Ook een leuke aanvulling op de verzameling was de Mini Clubman. Of er nog meer varianten bestaan weet ik niet. De Actionwinkels moeten daarop het antwoord leveren. Voor het geld hoeft u het niet te laten. Ze kosten € 1,49 per stuk, en dat is geen geld voor hetgeen geboden wordt. Mooie, bijzondere modellen, met erg aardige velgen, een fraai interieur en een mooie verpakking. Een leuk en zeer betaalbaar Sinterklaascadeautje….

Volkswagen grootste fabrikant

VW Golf VI GTi - succesnummer

Afgelopen maand oktober is zeer succesvol verlopen voor Volkswagen. Met dank aan de Duitse, Chinese en Braziliaanse automarkten werden door het concern wereldwijd meer auto’s (+11,1%) dan in dezelfde maand van 2008. Oktober volgt daarmee de trend van september toen de Wolfsburgers ook al bijna twaalf procent meer nieuwe auto’s wisten te vermarkten. Daarmee is Volkswagen het grootste autoconcern geworden ter wereld en passeerde daardoor Toyota dat vorig jaar deze eretitel mocht voeren. Toch wordt er wel met enige terughoudendheid gekeken naar de situatie in 2010. De leiding van het Duitse concern ziet nog wel de nodige ‘beren op de weg’ en verwacht dat ook volgend jaar nog best een lastige zal zijn. Want er heeft bij de verkopen van alle modellen wel een sterke verschuiving plaatsgevonden waarmee ook de concurrentie nu kampt. Kopers gaan voor kleine en zuinige modellen en die brengen nu eenmaal een veel lagere winstbijdrage waardoor de hogere omzet in aantallen zich niet vertaalt in betere winstcijfers. Bij de dochtermerken Audi en Skoda loopt het wereldwijd ook beter dan vorig jaar, maar het Spaanse Seat blijft bij deze succesverhalen achter. Het merk doet het overigens wel goed op de Duitse markt maar kampt met een ineengestorte Spaanse thuismarkt waar men traditioneel altijd flink verkocht.

Autohonger in het vroegere Oostblok

DDR-Autos-r498x333-C-f7bcba66-278713

Juist deze week herdachten we het feit dat precies twintig jaar geleden een einde kwam aan de DDR, maar in het verlangde daarvan ook het einde aan het zgn. Oostblok. En met die politieke omwentelingen die daarvan het gevolg waren kregen we ook te maken met een grote kopersgroep die ‘gek’ bleek op westerse auto’s. De Oost-Europese consumenten waren decennia lang aangewezen geweest op voertuigen die vrijwel concurrentieloos werden aangeboden en slechts door ruilhandel tussen de betreffende staten leverbaar werden. Opmerkelijk was ook dat veel van die staten in Oost-Europa een eigen auto-industrie overeind hielden die ze al voor de Tweede Wereldoorlog hadden bezeten. Deels gebruikte men daarbij technologie en mallen van grote en bekende fabrikanten als Opel of BMW, maar elders werden complete autofabrieken uit de grond gestampt, al dan niet met behulp van westerse autofabrikanten.

FSO Polonez 1980 doors open Scan10170

Zo was Fiat verantwoordelijk voor de bouw van de tot Lada 1200 getransformeerde Fiat 124 uit de jaren zestig. De grotere Fiat 125 kwam in Polen als 125P uit en de 128 ging naar vmlg. Joegoslavië om daar als Zastava een eigen leven te gaan leiden. In de DDR werd IFA een grote fabrikant. Zij waren in feite de opvolgers voor het in Zwickau achtergebleven deel van het vooroorlogse DKW. Via wat omwegen leidde dit tot merken als Wartburg en Trabant, terwijl ook de bestelauto Barkas zich baseerde op die technieken. In Polen ontstond naast de door FSO gebouwde 125P en Polonez ook een klein model bij een bedrijf dat FSM heette en eerder bekendheid had gekregen met de metalen tegenhanger van een Trabant, de Syrena 105. Het is overigens diezelfde fabriek die nu Panda’s en 500’s bouwt voor Fiat.

ANG18 - Praag - Skoda Felicia 1962 150992 Scan10016

In Tsjecho-Slowakije was Skoda het thuismerk en dat merk draaide eigenlijk prima, vooral ook omdat men tot 40 landen bediende met de producten uit die tijd, waaronder ook bijzondere landen als Australië, Canada en IJsland. Dat gold niet voor het luxe merk Tatra dat een exoot bleef en ook bij ons uiterst zeldzaam. De Russen startten hun autoproductie overigens direct na de tweede wereldoorlog toen men met uit Duitsland meegesleepte onderdelen van Opel-assemblagelijnen de vooroorlogse Olympia ging bouwen als Moskvitch. Een succesvol model overigens dat later ook in Bulgarije werd gebouwd. Groter en bedoeld voor hogere partijfunctionarissen was de Volga die ook tientallen jaren werd gebouwd en verkocht.

ANG27 - Tsjaika 1960 - PRG 150992 - Scan10025

Ook hier reden die wagens nog wel rond, in de jaren zestig zelfs als taxi met een in België ingebouwde dieselmotor. Voor het echte partijkader waren er de GAZ Tsjaika’s die leken op oude Amerikaanse Packards en Zils die konden wedijveren met Cadillacs waarmee de Amerikaanse presidenten werden vervoerd. Veel van de in Rusland gebouwde modellen bleven hier onbekend. Zo waren er de RAF busjes of de Gaz-Jeeps. En wat te denken van de Zaphorodze die in de Oekraïne werd gebouwd en nog het meest leek op een NSU Prinz. In Roemenie ontstond op zeker moment ook een eigen auto-industrie die zich voor licentieopdrachten wendde tot de Franse fabrikant Renault.

Dacia 1300 Renault 12 license

En zo ontstond o.a. de daar zeer befaamde Dacia 1300 die ook decennia lang is gebouwd. Voor offroadwerk bouwde men de ARO-Jeeps en er kwam zelfs een Citroen uit de Zuid-Europese land, de Oltcit (Axel bij ons), die zich baseerde op de Visa. En wie meent dat al die Oostblokauto’s louter in kleine series gebouwd zijn komt bedrogen uit. Er zijn miljoenen Trabants, Lada’s en Skoda’s gebouwd. En veel van die wagens rijden nu, soms dertig of veertig jaar later nog steeds actief in gebruik. Natuurlijk kenden die wagens hun eigen problemen. Men had van doen met een haperende planeconomie en soms falende materialen. Maar ze zorgden er in hoge mate voor dat ook de Oost-Europese burger af en toe even momenten van vrijheid en blijheid kende. En een deel van die Oost-Europese merken van toen wendden hun blik direct na de Wende op een partner in het westen. En zo bleven veel van die legendarische merken bestaan en verdwenen sommige obscure bouwsels uit het straatbeeld.

Lada.kosmozoo3

Maar wie nu naar een moderne en bloedmooie, razendsnelle of zuinige Skoda kijkt ziet in feite een auto die is gebouwd door een fabriek die helaas slachtoffer werd van een falend politiek systeem. Voor het Tsjechische merk was de stap naar een vooroorlogse status eigenlijk een logische. Toen was het merk groot en vooral bekend om haar luxe en soms heel slimme modellen. Bij anderen ging dat heel wat moeizamer of helemaal niet. En dat is alles in een periode van slechts 20 jaar. (Ik kan in het kader van dit blog niet elk merk, model, type of bouwjaar noemen. De specialist wil me wel vergeven…De kennis is er wel, de ruimte niet..)

ANG25 - Tatra 603 - PRG 150992 - Scan10023

Arjen de Jong vertrekt bij BMW

Arjen de Jong CEO BMW NL - foto- AM

Een paar weken geleden al weer gaf ik hier aan dat ik nogal gecharmeerd was van die leuke ‘hagelschade’-reclame van BMW waarin de algemeen-directeur van het bedrijf, Arjen de Jong, overtuigend optrad, gaat die ineens met pensioen. Nou ja, ineens, volgens een artikeltje in Automotive, vakblad voor de autohandel in ons land, was hij dit eigenlijk dit jaar al van plan geweest, maar bleef de Jong nog even zitten om het bedrijf door de lastige economische omstandheden te loodsen. Hij is intussen 37jaar actief geweest in autoland en werkte o.a. voor Hyundai en Volvo, en kwam via Rover bij BMW terecht. Er is intussen een opvolger voor de Jong benoemd. Wat hij zelf gaat doen is nog niet geheel duidelijk.

Tolheffing Duitse Autobahn op komst

Autobahn - 2

De net aangetreden Duitse regering heeft nu al plannen om via tolheffing op de Duitse autowegen extra geld binnen te halen om het enorme financiele tekort op de begroting te helpen dichten. De nieuwe regering Merkel rekent zich nu al enigermate rijk, want men weet inmiddels wat de tol op vrachtverkeer aan gelden in het staatsbudget bijdraagt, bij personenwagens zal dit wel eens een veelvoud van dat bedrag kunnen zijn. Duitse automobilisten betalen nu een bijdragen aan het wegenfonds via de literprijs van de brandstoffen. Of die nieuwe heffing een extra toeslag zal worden of wellicht leidt tot lagere literprijzen is nog even de vraag. Voordeel bij die plannen voor de tolheffing is dat de infrastructuur voor dat elektronisch heffen van extra belastingen intussen al een paar jaar in praktisch gebruik is. Of die tol net als bij vrachtwagens ook voor ons Nederlanders gaat gelden is nog niet helemaal bekend, maar het lijkt er op dat ook wij straks extra moeten betalen voor het gebruik van de Duitse snelwegen.