Skoda’s elegante sportcoupe….de S-110R!

S110R-4Het was best een verrassing toen Skoda met een erg elegante aanvulling op haar keurig nette gamma van personenwagens op de markt kwam. Het was 1972 en een jaar of twee eerder had de wat strakkere S-100/110 serie de aloude 1000MB afgelost. Die nieuwere sedans waren technisch opgewaardeerd, luxer, wat veiliger, maar baseerden nog wel op dezelfde leest. Motor achterin en kofferbak voor. Nu was dit in dit periode bij een paar meer merken zo, dus geen afwijkend gedrag bij de Tsjechen. Bij de nieuwe Coupe-versie, aangeduid als S-110R had men vanuit de sedan een erg aardige auto weten te ontwerpen die (helaas) wel met hetzelfde onderstel uit de voeten moest als de sedans. Tsjechen hebben ooit de pendelas uitgevonden en pasten die dan ook met verve toe. S-110R-6Dat is een comfortabel soort vering, maar in bochten of bij een beetje zijwind had je wel de handen vol. Dat gold ook voor de wat rappere 110R. Zijn vlotte uiterlijk en aangepast interieur deed sportieve rijders vermoeden dat ze in een soort Volks-Porsche reden, maar het onderstel van de wagen en dan met name het deel dat aan de achterkant zijn werk deed, beperkte dat genoegen bij snel genomen bochten al vlot. De auto kreeg de op dat moment sterkste motor van Skoda achterin, een keurige vierpitter die er 52 PK uitperste en je in 18 seconden van 0-100km/u deed komen. S-110R-8Wie wat minder sportief reed had er een erg aardige en ook opvallende auto aan. Van voren was de auto nauwelijks van de andere versies te onderscheiden, maar die aflopende achterkant was een fraaie toegevoegde waarde. De auto had sportieve stoelen voorin, de achterpassagiers hadden het wat minder naar de zin. Het gezin koos dus niet voor deze vlottere Skoda’s. Latere versies kregen een neus met extra verstralers. Dat vergrootte het imago van de auto zeer. Met de juiste velgen, andere dempers, en wat bredere banden was het een fijn rijdend wagentje. De S-110R bleef vrij lang in productie. S-110R-10 - de rallykanonnenDit was mogelijk omdat hij werd gebouwd in de Skoda-fabrieken in Kvasiny, terwijl de S-100/110-serie in Mlada Boleslav van de band rolden. En daar verscheen in 1976 de opvolger voor die reeks, de S-105/120. Een andere auto, weliswaar verwant aan zijn voorganger, maar technisch toch op andere manier opgebouwd al bleef die motor achterin zijn werk doen. De S-110R werd meegenomen in de wijzigingen die bij die nieuwe reeks werden doorgevoerd na de heftige kritiek uit met name Engeland op het rijgedrag. S-110R Super Estelle 0878 Zandvoort - XX37  Scan10090Sommige 110R’s kregen een ‘Super Estelle’ pakket mee, wat inhield dat ze extra werden aangekleed en je o.a. een gekleurd vinyl dakje op je sportieve Tsjech mee kreeg. Het bleven exclusieve wagens. De verkoopverhoudingen t.o.v. de sedans was hooguit 1 op 20. Wat niet onvermeld mag blijven is dat uit die sportievere Skoda een hele reeks race- en rallywagens werd ontwikkeld die soms meer dan 200pk’s beschikbaar hadden. Op de Europese circuits werden die wagens zeer gewaardeerd om hun spectaculaire manier van rijden en de klasse-overwinningen die ze regelmatig in de wacht sleepten. S-120RS Bakker WP_001262Intussen zijn die Skoda Coupeetjes, zoals ze liefdevol worden beschreven, aardig prijzig geworden. Ze bleven voor de Wende in het Oosten van Europa ondergewaardeerd, maar daarna steeg de waarde rap. Een gaaf en goed rijdend exemplaar zal nu snel tussen de 8 en 10 mille doen, een sportieve variant is al snel een flink bedrag meer waard. En zo kreeg het merk alsnog erkenning voor haar pogingen om nog onder communistisch regime waarde te te kennen aan haar eigen rijke en sportieve verleden. In 1980 viel het doek voor de vlotte Skoda. Hij werd afgelost door de grotere en technisch hoogstaander 120G Garde, die wij hier als Rapid Coupe zouden leren kennen. Maar dat is weer een heel ander verhaal. (Foto’s: Internet/Skoda/Yellowbird)

Lees ook:Sportieve Tsjech; de Skoda S-110R Coupe
Lees ook:De bakkerskarconstructie
Lees ook:Skoda’s tussenpaus…de 1200…
Lees ook:Skoda’s achterwielaandrijvers…
Lees ook:Laatste ‘oude’ Skoda’….Rapid Coupe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.