Huilende tweetakt; Aero Minor!

IMG_1499Vraag de gemiddelde autoliefhebber naar Tsjechische automerken die hij spontaan kan noemen en de kans is groot dat hij na Skoda en wellicht ook Tatra afhaakt. Op zich is dat nog niet zo gek omdat veel Tsjechische merken naast deze ‘grote twee’ bij ons in het westen nauwelijks bekend werden, zeker niet na de oorlog. Maar in het vooroorlogse Tsjecho-Slowakije waren in die dagen maar liefst dertig fabrikanten actief die personenwagens bouwden. In dit deel van Midden-Europa was dat toenmalige nog bij elkaar horende land een bakermat voor de autobouw. AM6Grote ontwerpers die later ook in Duitsland naam en faam opbouwden, liepen nog wel eens stage bij de Tsjechische auto-industrie. Vandaar ook dat je bepaalde ontwerpen of stromingen zag bij die Tsjechische en Duitse fabrikanten tegelijk. Een van de nu in de vergetelheid geraakte automerken uit die hoek was het merk Aero. Dat was in feite vooral een vliegtuigfabriek die voor de oorlog heel wat ontwerpen leverde aan de Tsjechische Luchtmacht maar wat ook auto’s fabriceerde. Men ging daar na de bevrijding door de Russen in 1945 mee door. Maar zette toen een ontwerp neer dat indertijd bijna revolutionair was door de vormgeving, maar zeker ook door de gebruikte motorisering. Want de als Minor aangeduide auto kreeg een tweecilinder tweetakt die was ontwikkeld door motorenfabriek Jawa in het fraai afgeronde vooronder die slechts een kleine 20pk leverde. AM7Door het relatief lage gewicht en de stroomlijnvorm haalde de Minor toch nog een redelijke topsnelheid van 90km/u. Het wagentje was gebouwd met heel lichte materialen, zelfs hout had men er in verwerkt en dat zorgde voor een relatief laag gewicht van nog geen 700kg. De auto had een lengte van ruim vier meter en dat maakte dat je met deze auto een hele gezinswagen had voor een erg lage prijs. Want een Aero Minor kostte niet veel meer dan omgerekend 1600 Euro. Daarvoor had je een aardig rijdend karretje met veel ruimte maar met beperkt comfort. Ook in Nederland kwamen ze in de verkoop, maar door het succes van landgenoot Skoda dat zich met meer geaccepteerde ontwerpen en motoren richtte op dezelfde doelgroepen was de Aero hier toch een vrij onbekende auto. De Minor werd ook geleverd als stationcar en die wagens hadden vaak houtbekleding op de achter- en zijkanten van de carrosserie. Helaas waren de toegepaste materialen niet sterk genoeg om het vochtige klimaat in ons land goed te doorstaan en de Minors raakten al snel in verval en daardoor uit de gratie. Aan het einde van de jaren vijftig zag je ze bij ons vrijwel niet meer in het verkeer. In Oost-Europa was de verkoop ook beperkt gebleven, de meeste landen daar kozen toch voor eigen fabrikanten of bijvoorbeeld Skoda’s in plaats van de toch wat ondergemotoriseerde Aero’s. Toch had men voor de verbreding van het gamma zelfs een cabriolet ontwikkeld. Maar de fabrikant staakte haar automobiele activiteiten aan het begin van de jaren vijftig om weer aan de slag te gaan in de vliegtuigindustrie. En zo werden de Aero Minors erg zeldzame wagentjes die ook in Nederland best prijzig zijn als klassieker. Een gaaf exemplaar met een goed draaiende motor kost al snel iets van 4 mille. En dat is best veel geld voor een wagen als deze. Maar dan heb je wel iets heel speciaals natuurlijk. En weet je zeker dat je de grote steden niet meer in of uit mag….. (Foto’s: internet)

Lees ook:Bescheiden Tsjech; Aero Minor…
Lees ook:Bescheidenheid troef! Aero Minor!
Lees ook:Aero-meeting Hamburg
Lees ook:MINI kijkt vooruit
Lees ook:1948 – terugblik op een jaar vol plannen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.