Mercedes-Benz laat kap neer tijdens Techno Classica…

Tijdens Techno Classica 2016 zet Mercedes-Benz Classic de open modellen in het zonnetje. Van 6 t/m 10 april zet de fabrikant in hal 1 van het Essense beurscomplex antieke modellen die net als de huidige C-Klasse Cabriolet, de S-Klasse Cabriolet en de SL de beleving van het open rijden bieden. Sinds de automobiel 130 jaar geleden werd uitgevonden, bieden de luxueuze cabriolets en sportieve roadsters van Mercedes-Benz deze beleving in optima forma. Zelfs de luchtig en ruim ogende beursstand geeft dit gevoel weer. De 28e Techno Classica vindt van 6 tot en met 10 april 2016 plaats in Essen. Niet alleen Mercedes-Benz Classic is vertegenwoordigd op de beurs, er is ook een stand ingericht voor het nieuwe ‘ALL TIME STARS’-platform voor de verkoop van young- en oldtimers. Bovendien geven 16 officiële Mercedes-Benz merkenclubs acte de présence.

Geheel volgens de traditie zal Mercedes-Benz Classic ook dit jaar de bezoekers van de Techno Classica verwelkomen in hal 1. Dit jaar kan op de beursstand een reis door de tijd worden gemaakt, door de fascinerende wereld van de cabriolets en roadsters van het merk met de ster. In 1886, toen Carl Benz en Gottlieb Daimler afzonderlijk van elkaar de automobiel uitvonden, was open rijden nog de enige vorm van autorijden. Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw, toen limousines en massaproductie een steeds grotere rol gingen spelen op de automarkt, evolueerde de open auto langzaam tot de meest exclusieve variant van het modelgamma, die vooral populair was bij mensen die sportieve elegantie hoog in het vaandel hadden staan. De luxueuze cabriolets en roadsters van Mercedes-Benz hebben altijd voldaan aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten, doordat ze de vrijheid van het open rijden combineerden met een hoogstaand comfortniveau, geavanceerde prestaties en een fascinerend design. Op de stand van Mercedes-Benz Classic zullen diverse exemplaren van deze speciale modellen te zien zijn.

De nieuwe S-Klasse Cabriolet (A 217) zal worden geflankeerd door een 500 K Cabriolet B (W 29, gebouwd van 1934 tot 1936), een auto die in de jaren dertig van de vorige eeuw deel uitmaakte van het internationale luxesegment. De in 1949 onthulde 170 S Cabriolet B is een exclusieve auto uit de vroege naoorlogse jaren. De 300 S Roadster (W 188) stamt uit de jaren vijftig. Deze auto, die tijdens de Autosalon van Parijs in oktober 1951 aan de wereld werd voorgesteld, was een van de duurste in Duitsland gebouwde personenauto’s. De elegante cabriolets uit de W 111-modelserie zijn eveneens unieke verschijningen: dit waren de eerste open auto’s ooit die waren voorzien van een veiligheidscarrosserie met zowel aan de voor- als de achterzijde een kreukelzone. In de herfst van 1969 lanceerde Mercedes-Benz de 280 SE 3.5 Cabriolet, het krachtige en bijzonder luxueuze topmodel van deze modelreeks.

Naast luxueuze cabriolets zijn sportieve en elegante roadsters altijd het domein geweest van Mercedes-Benz. Tijdens de Techno Classica is een zeer bijzondere vertegenwoordiger van deze serie modellen te zien: de 500 K Spezial Roadster (W 29, gebouwd van 1934 tot 1936). Na de Tweede Wereldoorlog ging nog een sportieve roadster in productie, die rechtstreekse banden had met de autosport: de SL. Deze magische afkorting is in gebruik sinds 1952, toen Mercedes-Benz op bijzonder succesvolle wijze terugkeerde op het hoogste niveau van de internationale autosport met de 300 SL racewagen (W 194). De auto bleek direct een winnaar te zijn, hij wist op indrukwekkende wijze dubbele overwinningen te behalen tijdens de 24 Uur van Le Mans en de Carrera Panamericana in Mexico. De W 194 vormde tevens de basis voor de befaamde 300 SL ‘Gullwing’ (W 198) uit 1954, waarvan in het voorjaar van 1957 een open variant werd geïntroduceerd, de 300 SL Roadster. Het meest recente model in deze modelserie werd onthuld in 2015: de nieuwste generatie van de SL (R 231).
De nieuwe C-Klasse Cabriolet (A 205) was een van de sterren tijdens de Autosalon van Genève 2016. Daarnaast zal een cabriolet-prototype van de Mercedes-Benz 190 E (W 201) uit 1990 te zien zijn in Essen. Ondanks zijn geslaagde uiterlijk en techniek ging de auto niet in productie. Wel speelde hij een belangrijke rol in het besluit om de in 1991 geproduceerde cabriolet van de 124-modelserie in productie te nemen.

Wie al dat fraais wil zien moet snel richting Essen afreizen. Meteen leuk om nog wat te shoppen ook, want het centrum van deze stad is zeer de moeite waard op dat gebied. Alleen niet de kap van uw bolide open laten staan dan. Dat is minder handig in de moderne tijden…..

Lees ook:Audi showt haar open historie…
Lees ook:Mercedes brengt klasse-cabrio…
Lees ook:Klassieke Mercedessen on tour….
Lees ook:Sportieve Mercedessen in Essen
Lees ook:Porsche viert 30 jaar 959

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.