Audi’s e-tron Quattro Concept

Audi e-tron quattro conceptOp de autotentoonstelling van Frankfurt laat Audi de e-tron quattro concept zien, een voorproefje van de volledig elektrisch aangedreven sportief-luxe SUV die het merk begin 2018 lanceert. De Audi e-tron quattro concept heeft drie elektromotoren: één voor de aandrijving van de voorwielen en één voor elk achterwiel. Het totale vermogen bedraagt 320 kW. In boost-modus is kortstondig zelfs 370 kW en 800 Nm aan koppel beschikbaar. Het studiemodel sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 210 km/u.

Audi e-tron quattro conceptDe e-tron quattro concept heeft een grote lithium-ion accu met een capaciteit van 95 kWh. Daarmee is een actieradius van ruim 500 km mogelijk. De batterij is ondergebracht in de vloer van de auto. Dankzij het Combined Charging System (CCS) is opladen zowel met wissel- als met gelijkstroom mogelijk. Bij een 150 kW gelijkstroom-laadpunt duurt het volledig opladen van de accu circa 50 minuten. Het studiemodel is ook uitgerust met Audi Wireless Charging, de technologie die inductief (draadloos) opladen mogelijk maakt. Om de accu op te laden, volstaat het om de auto via het automatische parkeersysteem de juiste positie boven een laadplaat te laten innemen. In het dak van de e-tron quattro bevinden zich zonnepanelen. Deze laden de accu op zonnige dagen bij.

Het concept met drie elektromotoren maakt het studiemodel tot een quattro – alle vier wielen worden aangedreven. Een slim managementsysteem zorgt onder alle omstandigheden voor de juiste aandrijfvorm. De bestuurder kan zelf de mate van energieterugwinning (recuperatie) bepalen door de keuze van het rijprogramma via Audi drive select. Bij sportief rijden verdeelt de Torque Control Manager de aandrijfkracht actief over de achterwielen.

Audi e-tron quattro conceptDe e-tron quattro concept heeft adaptieve luchtvering. Dit systeem zorgt er automatisch voor dat de carrosserie bij hoge snelheden dichter bij het wegdek komt te staan. Dit vermindert de luchtweerstand – goed voor de prestaties en het verbruik. Het vierwielbesturingssysteem combineert dynamische besturing vóór met een apart stuursysteem voor de achterwielen. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen mee of tegen. Dit maakt de auto makkelijker te manoeuvreren bij lage snelheden en het verbetert de rijeigenschappen bij hoge(re) snelheden.

Audi e-tron quattro conceptDe vijfdeurs Audi e-tron quattro concept is 4,88 m lang, 1,93 m breed en slechts 1,54 m hoog. Mede dankzij de coupéachtige daklijn heeft de auto een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, een topwaarde in een segment waarin 0,30 gebruikelijk is. In het studiemodel zijn veel elektrisch bedienbare aerodynamische elementen verwerkt. Deze helpen actief de stroomlijn te verbeteren. In plaats van buitenspiegels heeft het studiemodel camera’s. De gunstige stroomlijn resulteert ook in een uitzonderlijk laag geluidsniveau in het interieur. Uiteraard maakt de e-tron quattro concept gebruik van Matrix laserlicht. Hierbij worden nu OLED-elementen ingezet (OLED: organic light emitting diodes). Ook voor de achterlichten gebruikt Audi OLED’s.

Het studiemodel beschikt over alle technologieën die Audi heeft ontwikkeld voor autonoom rijden: radarsensors, een videocamera, ultrasone sensoren en een laserscanner. Alle data daarvan komt samen in zFAS, het Fahrassistenzsteuergerät. Deze compacte module bevindt zich in de bagageruimte. zFAS is in staat een compleet model van de directe omgeving rond de auto samen te stellen en deze informatie door te geven aan alle (assistentie)systemen die nodig zijn voor autonoom rijden. Deze technologieën zijn bijna klaar voor serieproductie.

Lees ook:Dikke Audi Q7 e-tron bij de dealer
Lees ook:Audi showt elektrische toekomstvisie
Lees ook:Premiere nieuwe Audi R8 e-tron voor de Chinezen…
Lees ook:Fastned start oplaadrace hybrides…
Lees ook:Nieuwe hybrides bij Audi…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.