Heel exclusief; Tatraplan!

Voor hen die dat niet weten, Tatra is een van de grote merken uit Tsjechië, het is zelfs een paar decennia ouder dan het op zich al meer dan een eeuw auto’s bouwende Skoda. Tatra bouwde net voor de tweede wereldoorlog en daarna heel bijzondere gestroomlijnde modellen. Met de motor achterin, iets dat zelfs door Volkswagen nog niet was uitgedacht toen, en met een heel bijzondere vormgeving. Auto’s met een ruggengraatchassis, onafhankelijke wielophanging, luchtkoeling en geen achterruit. Dat was in die dagen meer dan revolutionair, want de meeste modellen van andere fabrikanten waren een soort van rijdende hooiwagens als het ging om luchtweerstand en algemene vormgeving.
Ik herinner me de keer dat mijn vader zo’n wagen had ingeruild en er een paar dagen mee ging rijden. Wij mochten als kind mee op de achterbank. Geen uitzicht naar achteren, wel een gierend geluid onder de kinderbillen. Tatra gaf die Tatraplan ook nog een grote rugvin mee om de stabiliteit bij hogere snelheden te garanderen. De plaatsing van het stuurwiel, een beetje in het midden was ook al zo apart, en men experimenteerde bij de Tsjechische fabrikant ook met de voorste verlichting. Het merk was daarmee een van de meest vooraanstaande van de Europese autowereld, maar kon in onze streken nooit zoveel potten breken. Het befaamde importhuis De Binckhorst heeft een aantal jaren moeite gedaan de fraai gelijnde Tatra’s in ons land te verkopen, maar hun aanschafprijs bleek een te hoge barrière.
Daarbij waren er al te veel alternatieven te koop. Nederland was nog in de ban van Amerikaanse wagens, dikke Opels, Mercedessen en wat Frans spul in deze klasse. De Tatra was een outsider. Bleef dat ook. En toch had hij heel veel mee om zijn succes te onderbouwen. Het ontwerp kwam voort uit de door de befaamde ontwerper Ledwinka in de jaren dertig van de vorige eeuw ontwikkelde T77. Die auto had al dat druppelvormige uiterlijk van de latere Tatraplans, maar oogde minder lichtvoetig. Dat werd met die zgn. T87 een stuk beter. Tatra spekte de auto maar liefst 400 kg af en verkortte o.a. de wielbasis. Dat scheelde een slok op een borrel, maar maakte de Tatra ook wel tot een van de meest avontuurlijke auto’s om eens hard een bocht mee door te rijden. 62% van het totale gewicht rustte op de achterassen en die waren van het pendelende type.
Een belangrijke oorzaak voor flink wat ongelukken. Een euvel dat ook veel Keverrijders van het eerste uur met die in de Tatra’s deelden. Wat bij die eerste echte Tatraplans ook opviel was de in drie delen ingezette voorruit. Daardoor kreeg je heel veel zicht, maar met alleen wissers op het centrale deel er van was het bij slecht weer een beetje afzien. Maar een zelfdragende carrosserie was iets dat je in de jaren veertig niet echt veel tegenkwam in autoland. De naoorlogse versies verschilden van de vooroorlogse door een nog meer afgeronde carrosserie, dieper liggende koplampen en een verwarmingssysteem. Ook dat was niet bij veel auto’s leverbaar in die jaren. Tatra was op dit punt haar tijd ver vooruit.
Toch bleef het een buitenbeentje en toen Tsjecho-Slowakije in 1948 achter het IJzeren Gordijn verdwenen was raakte de export van deze wat duurdere wagens ook in het slop. Tatra’s werden steeds meer auto’s voor hoge ambtenaren of Partijleden en de vlotte lijnen van de Tatraplans werden al snel ingeruild voor de zeer bijzondere maar ook wat te noest vorm gegeven T603 uit de jaren zestig. Qua opzet gelijk aan zijn voorganger, maar een stuk groter, sneller en luxer uitgemonsterd.
Na de Wende in 1989 kwamen er wel wat Tatra’s naar het westen en zelfs tot in de V.S. is men er door de vormgeving en kwaliteit gek op. Ook in ons land rijden er een paar rond. Dure klassieker, maar onderdelen vinden is een drama! Daar moet je echt veel voor reizen. Vooral naar Tsjechië. Op zich geen echt probleem, maar toch! Heel bijzonder wagens, dito merk! (Foto’s: M.Tillemans/LPAC Collectie/Internet)

Lees ook:Tatra en Tsjechische Defensie-Uni sluiten contract….
Lees ook:Tatra op de weg terug…
Lees ook:Tatra’s voor Indonesische leger…
Lees ook:Tatraplan uit Tsjechie
Lees ook:Tatra is weer Tsjecho-Slowaaks….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.