Aanpak N201 dringend nodig

Ik weet uit eigen ervaring dat heel Nederland vol ligt met provinciale wegen die in de loop van de jaren overbelast zijn geraakt vanwege het intensieve gebruik door het wegverkeer. Maar een van de allerdrukste N-wegen is toch wel de N201. Die loopt tussen Haarlem in het westen van ons land en Hilversum, in het midden van ons land. Tussen Haarlem en Aalsmeer is de weg intussen op veel plekken vierbaans geworden, maar vanaf de bloemenveiling gaat het op de ouderwetse manier over een tweebaanstraject vol obstakels richting snelweg A2 en daarna verder richting de omroepstad. De ellende van specifiek het traject tussen Aalsmeer en de A2 is dat juist daar het aanbod van verkeer enorm groot is. De Bloemenveiling van Aalsmeer is de afgelopen decennia gegroeid tot een megagroot bedrijf en dagelijks komen daar honderden vrachtwagens uit binnen- en buitenland laden en lossen. Ook de verbinding met het niet verafgelegen Schiphol moet onderhouden en dat zorgt ook voor een ongekende verkeersbelasting. Voor de gemeenten aan die N201 is het eigenlijk geen doen, al dat denderende vrachtverkeer, maar voor die truckers zijn alle gelijkvloerse kruisingen, stoplichten, bruggen, oversteekplaatsen en noem maar op ook bepaald niet plezierig. Intussen wordt er wel hard gewerkt aan verbetering van de situatie. Ook al duurde het ruim tien jaar te lang om tot enig zinnige oplossing te komen, de schoppen zijn wel in de grond gezet voor een nieuw trace.

Zo wordt de N201 tussen Mijdrecht en Uithoorn straks in noordelijke richting omgelegd en over een afstand van acht kilometer lang buiten de dorpskernen gebracht. Ook het aantal op- en afritten wordt verkleind om de doorloop van het verkeer zo min mogelijk te belemmeren. Bij Schiphol-Oost wordt de N201 dan weer aangesloten op het nu bestaande trace zodat de tussenliggende woongebieden nog wat worden ontlast. In Aalsmeer zelf zijn de gevolgen van de geplande aanleg van de nieuwe weg al goed te zien. Het nieuwe traject sloeg al een voor dwars door de glas- en tuinbouwgebieden daar. Maar de ondernemers zijn er vermoedelijk niet slechter van geworden. Iets oostelijker komt er ook bij Mijdrecht nog een verlegging van de nu zo beruchte L-bocht met verkeerslichten daar. Maar verder blijft alles bij het oude. En dat houdt in dat de truckers met hun lading bloemen nog steeds rekening moeten houden met vertragingen als ze terug naar de A2 willen. En dat de bestuurders van personenwagens die ‘achter’ zo’n jumbo moeten blijven hangen tot in lengte van jaren het nodige geduld zullen moeten blijven uitoefenen.

Lees ook:Chaos troef…
Lees ook:Afslag A4/A9 jarenlang afgesloten
Lees ook:Truckers rijden het meest op Belgische bestemmingen…
Lees ook:Westerscheldetunnel op de schop…
Lees ook:A12 bij Woerden breder; files verdwenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.