Wat wil VW van Suzuki?

Image1-20080807120319

In Duitsland wordt momenteel heel wat gespeculeerd over de rol van Suzuki binnen het VW-concern. De oorspronkelijke reden dat Suzuki technisch wat beter in staat zou zijn om kleine auto’s te ontwerpen klinkt natuurlijk plausibel, maar is het ook echt zo? Het lijkt er meer op dat beide fabrikanten er groot belang bij hebben om o.a. op de zeer belangrijke Indiase markt snel een antwoord te kunnen geven aan de vraag naar kleine en bijzonder goedkoper auto’s. Zeker als we kijken naar de nieuwe eisen op het gebied van milieu en luchtvervuiling is een land als India bepaald geen goed voorbeeld. Stinkende tweetakts bepalen nog steeds veel van het straatbeeld en de door Hindustan gebouwde Ambassador is intussen ruim 50 jaar oud. Tata pikt die markt nu feilloos over met haar budget-autootje, de piepkleine Nano, waardoor de bij Suzuki-dochter Maruti gebouwde kleine maar flink duurdere Alto’s het moeilijker kregen. Suzuki heeft er dus alle belang bij dat men snel een antwoord kan geven op deze stevige uitdaging en met steun van Volkswagen moet dat lukken. Daar komt natuurlijk bij dat een merk als Volkswagen in India vrijwel onbekend is, en als het al wordt verkocht prijzen kent die slechts zijn voorbehouden aan de rijkere elite. Het merk is er daardoor in tegenstelling tot de situatie in de Chinese markt, vrijwel niet op straat te zien. Dat wordt voor een deel opgevangen door de wel succesvolle verkoop van Skoda’s op het Indiase continent. We kunnen dus gerust zijn op stormachtige ontwikkelingen daar in het verre oosten als het aan beide nieuwe fusiepartners ligt…

Lees ook:Volkswagen bezig met Suzuki
Lees ook:Volkswagen niet blij met Suzuki
Lees ook:Scheiding Volkswagen en Suzuki onvermijdelijk…
Lees ook:VW koopt zich in bij Suzuki
Lees ook:Suzuki toont concept Alto opvolger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.